. معرفی دبیرخانه کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی به عنوان کمیته‌ دستگاهی برگزارکننده کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024 |
فارسی English

معرفی دبیرخانه کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی به عنوان کمیته‌ دستگاهی برگزارکننده کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، مجوز تشکیل «کمیته دستگاهی برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره» در دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، از سوی دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر شد.

هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، با توجه به برگزاری چهار کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی «نظریه‌پردازی در قلمرو علوم انسانی اسلامی»، انتشار چندین مجله علمی، انتشار «کتاب نظریه»، انتشار کتاب‌های متعدد در کنار بیش از سی جلد مجموعه مقالات کنگره و هم‌چنین ارتباط مؤثر و پویا با جامعه علمی کشور، مجوز تشکیل «کمیته دستگاهی برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره» را برای دبیرخانه کنگره صادر کرد.

با توجه به ماده ۴ آیین‌نامه کمیته دستگاهی برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضای حقوقی کمیته دستگاهی کنگره بدین‌صورت خواهد بود:

ـ حجت‌الاسلام دکتر رضا غلامی، رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره به عنوان رئیس کمیته دستگاهی؛

ـ دکتر عطاء الله رفیعی آتانی، رئیس دبیرخانه دائمی و دبیر علمی کنگره به عنوان دبیر کمیته دستگاهی.

دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، با محوریت مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا و همکاری بیش از ۴۰ مرکز حوزوی، دانشگاهی و پژوهشی کشور، با هدف زمینه‌سازی فضای گفت‌وگو و نقد در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور، گفتمان‌سازی، تولید علم و نظریه‌پردازی، تضارب اندیشه‌ها، ارتباط مستمر با جامعه علمی و حمایت از آن‌ها، از این  پس نشست‌های «نظریه‌پردازی در قلمرو علوم انسانی اسلامی» خود را در چارچوب قوانین برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار خواهد نمود.

پیش از این، دبیرخانه دائمی کنگره نشست‌های علمی خود را با سخت‌گیری‌های علمی لازم و در سطح بالای نقد و ارزیابی، با حضور استادان برجسته در حوزه‌های مختلف علوم انسانی اسلامی برگزار می‌کرد که شیوه جدید برگزاری نشست‌های کنگره این امکان را به استادان می‌دهد که از امتیازهای علمی این نشست‌ها نیز برای ارتقای رتبه علمی خود در دانشگاه استفاده کنند.

دبیرخانه دائمی کنگره آمادگی دارد تا طرح‌های دریافتی استادان را در حوزه‌های مختلف علوم انسانی اسلامی از جمله: فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی، مدیریت تحول علوم انسانی، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، اقتصاد اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی، جامعه‌شناسی اسلامی، ارتباطات و رسانه اسلامی، روانشناسی اسلامی، علوم سیاسی اسلامی، فقه و حقوق اسلامی، مدیریت اسلامی، هنر و معماری اسلامی، دریافت و پس از تصویب در شورای کمیته دستگاهی خود، مورد نقد و بررسی در نشست‌های تخصصی قرار دهد.

مقالات پذیرفته شده در نشست‌های علمی کنگره، در «کتاب نظریه» منتشر خواهد شد.

حجت‌الاسلام دکتر رضا غلامی رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره و رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، در احکام جداگانه‌ای اعضای کمیته دستگاهی برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی را منصوب کرد.

بر اساس این احکام، عطاءالله رفیعی آتانی دبیر علمی کنگره به عنوان دبیر کمیته دستگاهی (عضو حقوقی) و احمدحسین شریفی، محمود حکمت نیا، سید سعید زاهد زاهدانی، محمدعلی متفکرآزاد و عبدالحمید نقره کار به عنوان اعضای حقیقی این کمیته منصوب شدند.

برچسب‌ها:, , , , , , , , , ,

2 Responses to “معرفی دبیرخانه کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی به عنوان کمیته‌ دستگاهی برگزارکننده کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره

  • بسمه تعالی

    ریاست محترم واعضای محترم کمیته دستگاهی

    سلام علیکم – نظر باینکه از نخستین دوره برگزاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی تا حدودی درجریان امورهستم و
    ازآنجا که بعدازچهاردوره بنظر میرسد که ثمره این درخت باید
    هرچه سریعتربه جامعه وارد شود و شاید کمی هم دیرشده باشد ؛ بعرض میرساند که به عقیده حقیر لازم است مبنای کار
    براساس هستی شناسی باشد تا بتوان هند سه موجودیت انسان را ترسیم و براساس آن ساختارنیازمندیهای اورا
    که همان علوم انسانی است مطرح نمود. در غیراینصورت
    آنچه در قالب نظریات مطرح می شود بعنوان تغییرات انفعالی
    برروی نظریات غربی موجود در علوم انسانی است . بنظر میرسد که اساس کار باید برحقایق نهفته در کلمات گهرباری مانند این کلام از امیربیان حضرت امیرالمومنین علیه السلام
    شکل گیرد که من عرف نفسه فقد انتهی الی غایه کل علم و معرفه و… . یعنی تا ساختارانسان درهستی روشن نشود
    نمیتوان به نیازمندیهای او که همان علوم انسانی است بطور
    صحیح دست یافت .
    این سخن کوتاهی برای طرح نظریه حقیر بود اگر چنانچه مسؤلین محترم لازم دانستند طرح تفصیلی تقدیم می گردد٠
    باتشکر زهرا نیک پنجه

    • با سلام و احترام
      شیوه تعامل و ارتباط دبیرخانه کنگره با اساتید و پژوهشگران، از طریق مقاله و داوری مقالات است. پیشنهاد میکنیم در قالب یک مقاله، نظریات خود را مطرح و برای ما ارسال فرمایید.
      با تشکر

تصویر ثابت