. مجموعه مقالات اولین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024 |
فارسی English

مجموعه مقالات اولین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی

مجموعه مقالات پنج‌جلدی اولین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، بهار ۱۳۹۴ با ۹۰ مقاله توسط انتشارات آفتاب توسعه منتشر شد.
جلد اول و دوم این مجموعه به مقالات کمیسیون «فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی»‌ اختصاص دارد. در این دو جلد درمجموع ۳۰ مقاله‌ی تأییدشده از بین ۱۴۰ مقاله که در این موضوع ثبت‌شده بود، به چاپ رسید که از مهم‌ترین این مقالات می‌توان به مقالاتی چون «رویکرد تفهمی در علوم اجتماعی از دیدگاه فلاسفه اسلامی»، «تقریر غایت‌گرایانه از علم دینی (و علوم انسانی اسلامی) با تکیه بر اندیشه‌های استاد مطهری»،‌ «علوم انسانی اسلامی به‌مثابه کاشف عقلانیت اسلامی» و «چگونگی بازتولید فلسفه‌های علوم انسانی با تکیه بر فلسفه اسلامی» اشاره کرد.
سومین جلد این مجموعه با عنوان «کاربردی سازی علوم انسانی اسلامی» و با ۱۹ مقاله منتشر شده که از مهم‌ترین این مقالات نیز می‌توان به «نقش مفهوم «غایت‌مندی» در تعیین ملاک «نابهنجاری» در روانشناسی مبتنی بر نگرش مادی‌گرایی و بر مبنای رویکرد اسلامی به انسان و هستی»، «مطالعات پسااستعماری: عرصه‌ای برای علوم انسانی بومی» و «اسلام و سرمایه اجتماعی»‌ اشاره کرد.
«نقد علوم انسانی متداول» عنوان چهارمین جلد از مجموعه مقالات است که شامل مقالات ۲۱ مقاله‌ی تأییدشده از دو کمیسیون «نقد علوم انسانی متداول» و «ارزیابی و آسیب‌شناسی علوم انسانی اسلامی» می‌شود. از مهم‌ترین مقالات این جلد نیز می‌توان به «نقدی منطقی بر مبانی تجربه‌گرایی در علوم انسانی»، «تعلیم و تربیت از منظر نظریه اسلامی عمل در چالش با رویکرد رفتارگرایانه» و «رویکرد معرفتی فلسفی به بنیادهای سکولاریستی علوم انسانی» اشاره کرد.
و اما پنجمین و آخرین جلد از این مجموعه مقالات شامل ۲۰ مقاله‌ی تأییدی از کمیسیون‌های «نظریه‌های ممتاز در علوم انسانی اسلامی»، «طبقه‌بندی علوم انسانی اسلامی»، «الگوی مطلوب دانشگاه علوم انسانی اسلامی» و «رویکردهای رایج به علوم انسانی اسلامی در جهان اسلام» است که از مهم‌ترین این مقالات نیز می‌توان به «بررسی انتقادی رویکرد حسن حنفی در علوم اسلامی و انسانی»، «پارادایم نوین تقسیم علوم در ایران» و «درآمدی بر نظریه حقوقی اسلام»‌ اشاره کرد.

 

برچسب‌ها:

Comments are closed.

تصویر ثابت