. مجمعی از نخبگان جوان در حوزه علوم انسانی اسلامی تشکیل می‌شود | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024 |
فارسی English

مجمعی از نخبگان جوان در حوزه علوم انسانی اسلامی تشکیل می‌شود

به گزارش دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی ، دکتر فرزاد جهان بین دبیر شورای سیاست گذاری چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در نشست خبری چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی گفت: این کنگره کار مشارکتی است که قریب به ۴۰ مرکز علمی و پژوهشی و حوزوی در برگزاری آن نقش آفرینی جدی داشتند. کمیسیون های مختلف این کنگره توسط حوزه ها و دانشگاه ها اداره می شوند.
وی افزود: شورای سیاست گذاری کنگره هم مردمی است و ما در کنگره نگاه پروسه ای و فرآیندی داریم. معتقدیم باید همه دیدگاه ها مطرح شوند و هر دیدگاهی که قدرتمندتر است خود را نمایان می کند.
دبیر شورای سیاست‌گذاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی با تأکید بر اینکه چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی از انجام هرگونه فعالیت‌های نمایشی پرهیز دارد، گفت: تاکید ما بر کار علمی است، در همین راستا شاهد این هستیم که مقالات ارسال شده در سطحی بالا قرار دارند.
جهان‌بین با اشاره به افزایش میزان شرکت کنندگان در چهارمین دوره این کنگره گفت: امسال نسبت به سال‌های گذشته سطح مشارکت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها افزایش یافته و این نشان از جدیت در کار است.
وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ویژه ما در مرکز نوآوری و ایده پردازی علوم انسانی اسلامی است. در برگزاری این کنگره‌ها افراد صاحب ایده که مقاله دادند، شناسایی می شوند و در ارتباط با اساتید قرار می گیرند و گِرَند به آنها تعلق می گیرد و کمک می شود تا کار زیر نظر استاد برجسته تکمیل شود.
جهان بین ادامه داد: کار بعدی ما در زمینه انتشار کتاب نظریه است که دومین کتاب آن در روز افتتاحیه کنگره رونمایی می شود. برخی از نظریه هایی که توانسته اند در شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز بگیرند، نتوانستند از فیلتر کتاب نظریه عبور کنند و رد شده اند و در کتاب نظریه منتشر نشده اند.
وی افزود: از دیگر اقدامات ما چاپ و انتشار فصلنامه پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا و فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی اسلامی است. علاوه بر این دو فصلنامه تحقیقات کاربردی علوم انسانی اسلامی که مجوز برای چاپ آن گرفته شده است تا نظریه های تئوریک از دل آن بیرون آورده شود. همچنین نشست های جدی هم در حوزه علوم انسانی اسلامی برگزار شده است.
وی در پایان سخنانش گفت: برگزاری این کنگره‌ها ویترینی برای به نمایش در آمدن زحمات افراد است و بعدها ثمرات آن را خواهیم دید.
در ادامه این نشست دکتر عطاءالله رفیعی آتانی رئیس دبیرخانه دائمی کنگره علوم انسانی اسلامی گفت: کنگره در چند سطح برگزار می شود. سطح اول گفتمان سازی است که عمدتا فضای تجارب آراء میان اندیشمندان علوم انسانی با رویکرد اسلامی، هدف این سطح از کار است و مجله صدرا به صورت اصولی این کار را انجام می دهد.
وی افزود: سطح دوم کار ما تولید مقالات علمی پژوهشی با معیار استاندارد مقاله های علمی پژوهشی است که در همه دوره های کنگره تلاش کردیم تا رعایت شوند و مقاله ای که علمی پژوهشی قلمداد نشود، توسط داوران مورد پذیرش قرار نمی گیرد.
وی با اشاره به آمار مقاله های رسیده به هر دوره از کنگره افزود: به کنگره اول ۶۰۰ مقاله و چکیده مقاله رسید و در حدود ۹۰ مقاله در قالب پنج کتاب منتشر شد. در کنگره دوم با همین تعداد مقاله، ۱۱۱ مقاله در قالب هفت جلد منتشر شد. ۵۶۸ مقاله و چکیده به کنگره سوم رسید و ۹۷ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت که مجموعه آنها در کنگره امسال رونمایی می شود. در کنگره چهارم ۴۷۰ مقاله رسید که در حدود ۸۰ مقاله تاکنون برای ارائه انتخاب شده و احتمالا به ۱۰۰ مقاله برای چاپ می رسند.
رفیعی آتانی بیان کرد: سطح سوم کار مربوط به نظریه پردازی می شود که خروجی آن در کتاب نظریه منتشر می شود و ما تا الان دو کتاب نظریه منتشر کردیم و ۱۱ نشست برگزار شد که هدف از نشست ها بررسی و نقد و داوری مقالات کتاب نظریه بوده است.
وی با اشاره به سطح چهارم فعالیت ها در برگزاری کنگره گفت: این سطح اعطای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی است که دو دوره آن برگزار شده و اکنون دوره سوم آن همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه این دوره کنگره در قم و در محضر آیت الله العظمی سبحانی برگزار می شود. در این مراسم به سه نفر از برگزیدگان سومین دوره جایزه جهانی، جوایزی اهدا و از آنها تقدیر می شود. همچنین یکی از اندیشمندان صاحب نظر خارجی نیز تجلیل می شود.
وی اضافه کرد: ما در حدود هشت جلد کتاب منتشر کرده ایم که دو فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بنیادین علوم انسانی اسلامی و فصلنامه تحقیقات کاربردی علوم انسانی اسلامی از جمله آنها بوده است.
رفیعی آتانی با اشاره به افزایش نقش آفرینی اعضای هیات علمی دانشگاه ها گفت: این مساله نشان می دهد که نقش جوانان کمتر شده است و به همین علت می خواهیم مجمعی را برای نقش آفرینی نخبگان جوان در حوزه علوم انسانی اسلامی ایجاد کنیم تا نقش جوانان تضعیف نشود.
وی ادامه داد: کار دیگری که در تدارک انجام آن هستیم انتشار مجله ای به زبان لاتین است که دستاوردهای مان را به جامعه جهانی منعکس کنیم. همچنین به دنبال تشکیل مجمعی از اساتید صاحب نظر هستیم.
وی در پایان سخنانش گفت: اصحاب رسانه بیش از پوشش خبری به تحلیل محتوا و انتقادی و فرآیند و برجسته کردن نقاط قوت و ضعف کار بپردازند که این روند متاسفانه وجود ندارد.
انتهای پیام/.

برچسب‌ها:, ,

Comments are closed.

تصویر ثابت