. فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا (شماره ۹) | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024 |
فارسی English

فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا (شماره ۹)

برای مطالعه آنلاین مجله کلیک کنید⇑⇑

نهمین شماره‌ی فصلنامه پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی (صدرا) با مدیرمسئولی حجت الاسلام رضا غلامی در ۴۲۰ صفحه منتشر و در معرض دسترس مخاطبان قرار گرفت. جانمایه این شماره را ۴ پرونده در باب ماهیت و چیستی ابعاد مختلف دانش سیاست و یک پرونده ویژه شکل می‌دهد. در این شماره انبوهه ای متکثر و متنوعی از نوشتارها و گفتارهای اساتید، صاحبنظران و محققان در قالب مصاحبه، مقاله، سخنرانی، مناظره، میزگرد و یادداشت با محوریت دانش سیاست اسلامی در چهارچوب حکمت متعالیه به چشم می خورد. مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا در این شماره بر آن بوده تا در علم سیاست به عنوان یکی از شاخه‌های علوم انسانی ورود کند و به ظرفیت‌شناسی علوم و منابع و معارف اسلامی بپردازد و به طور عینی و انضمامی تولید‌ی‌های شاخه‌های مختلف علوم ذیل مبانی اسلامی را بیان کند.

محور پرونده‌ی «انسان‌شناسی اسلامی» در این شماره با ترجمه‌ی دو مقاله و نقدی بر این دو مقاله از سوی مترجم آنها کار خود را آغاز کرده است؛ پرونده‌ی دوم «حکمت متعالیه» و ظرفیت‌های آن در تولید علم سیاست اسلامی است که طی آن به ظرفیت‌شناسی حکمت متعالیه پرداخته شده است؛ پرونده‌ی «فقه سیاسی» مقوله‌ی ظرفیت‌شناسی فقه در پاسخ گویی به مسائل مطرح در علم سیاست را در مطمح‌نظر قرار داده است؛ پرونده‌ی «دانش سیاست اسلامی» هم با غور در گرایشات مختلف علوم سیاسی اعم از بین‌الملل و جامعه‌شناسی سیاسی و اندیشه‌ی سیاسی به بررسی ظرفیت‌های اسلام در تولید علم سیاست و پاسخ‌گویی به مسائل ذیل علم سیاست و نقد برخی از تولیدی‌های علوم سیاسی موجود پرداخته است.

پرونده ویژه‌ی این شماره هم حاصل مناظره مکتوب و غیرحضوری است که با ابتکار دبیر ئیپه‌ی این شماره- دکتر مسعود معینی‌پور- به وسیله‌ی مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا و مبتنی بر مشارکت دو تن از استاتید فعال در باب علوم انسانی انجام شده و کماکان ادامه دارد.

در این شماره گفتارها و نوشتارهایی از آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله احمد بهشتی، دکتر عماد افروغ، دکتر غلامرضا خواجه‌سروی، دکتر سیدجلال دهقانی فیروزآبادی، دکتر علی‌اکبر علیخانی، دکتر محسن خلیجی، دکتر جلال درخشه، حجه‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد جواد ارسطا، دکتر علی پایا، حجه‌الاسلام و المسلمین دکتر حسین سوزنچی، دکتر کیومرث اشتریان، ، ریچارد تپر، اکبِر احمِد، حجه‌الاسلام و المسلمین دکتر مهدوی‌زادگان ، دکتر ابراهیم برزگر، دکتر سیدصادق حقیقت، دکتر علیرضا صدرا، حجه‌الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک‌زایی و… برای فرهیختگان و دغدغه‌مندان به موضوع علم سیاست اسلامی، حکمت متعالیه و.. فراهم گردیده است.

برچسب‌ها:

Comments are closed.

تصویر ثابت