. ساختار و وظایف کمیسیون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت کنگره مورد بررسی قرار گرفت | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024 |
فارسی English

ساختار و وظایف کمیسیون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت کنگره مورد بررسی قرار گرفت

به گزارش دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، جلسه‌ی ۴ ساعته‌ی بررسی ساختار و وظایف کمیسیون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حضور دکتر مسعود درخشان (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و برنده‌ی جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی در دومین دوره‌ی اعطای این جایزه در سال ۱۳۹۲)، دکتر محمد نعمتی (عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و رئیس مرکز نوآوری و ایده‌پردازی علوم انسانی اسلامی) و دکتر عطاء الله رفیعی آتانی (عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و دبیر علمی کنگره) سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.
پس از تعیین شرح فعالیت‌های کمیسیون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در پایان این جلسه مقرر شد این کمیسیون با برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور صاحب‌نظران این حوزه کار خود را به صورت رسمی آغاز کند.
در پایان به بخشی از رزومه‌ی استاد درخشان اشاره می‌کنیم:
دکتر مسعود درخشان در سال ۱۳۲۸ در تهران متولد شد. وی پس از طی تحصیلات ابتدایی و متوسطه، در سال ۱۳۵۰ دوره کارشناسی اقتصاد را در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران به پایان رساند و سپس به عنوان فارغ التحصیل ممتاز رشته اقتصاد دانشگاه‌های کشور انتخاب و برای ادامه تحصیل به مدرسه لندن اعزام شد و مدارک کارشناسی ارشد و دکترای اقتصاد را از دانشگاه لندن اخذ نمود.
وی در سال ۱۳۵۷ به ایران مراجعت کرد و به تدریس در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران پرداخت. کوشش‌های علمی او در موفقیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی جدید ایران مانند دانشگاه امام صادق(ع) و دانشگاه تربیت مدرس قابل ملاحظه بوده است و می‌توان او را پایه‌گذار رشته معارف اسلامی و اقتصاد در این دانشگاه دانست.
در زمینه‌های تئوریک نیز مطالعات دکتر درخشان بیشتر درباره مکانیسم معاملات نفتی در بازارهای نفتی و تأثیر آن بر قیمت جهانی نفت خام و همچنین نقش پول واحد اروپایی (یورو) در تحولات آینده، تقسیم معاملات ارزی و بویژه بر دلار و قیمت گذاری نفت خام است.
وی سابقه طولانی در عرصه‌های مختلف نظریه‌پردازی اقتصادی و تسلط بر اندیشه‌های اقتصادی دارد و می‌توان او را یکی از با سابقه‌ترین اساتید اقتصاد کشور به شمار آورد.
از طرفی، تعلق خاطرش به مبانی نظام اسلامی و ولایت فقیه موجب اهتمام او در امر نظریه‌پردازی اقتصاد اسلامی گردیده است که تمرکز بر مباحث الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، اقتصاد مقاومتی و نیز ارتباط مستمر با دانشمندان علوم دینی در حوزه و دانشگاه شاهدی بر این مدعاست.
از ویژگی‌های بارز این استاد گرانقدر، استعدادپروری وی است و بسیاری از اساتید فعلی اقتصادی کشور، از شاگردان این استاد برجسته هستند.
دکتر مسعود درخشان برگزیده‌ی دومین دوره‌ی اعطای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی است و هم اکنون عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی می‌باشد.

 

برچسب‌ها:, , , , ,

Comments are closed.

تصویر ثابت