. برگزیدگان سومین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024 |
فارسی English

برگزیدگان سومین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی

به گزارش دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، مراسم اختتامیه چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و اعطای سومین دوره جهانی جایزه علوم انسانی اسلامی، ۴ آبان ماه در مدرسه امام موسی کاظم(ع) در قم برگزار شد و برگزیدگان جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی معرفی شدند.
برگزیدگان این دوره عبارت بودند از:
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا، نظریه پرداز برجسته در فلسفه علوم اجتماعی
دکتر حسن سبحانی، نظریه پرداز برجسته در اقتصاد اسلامی
حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه، نظریه پرداز برجسته در فلسفه علوم انسانی
همچنین از دکتر طه عبدالرحمن، اندیشمند مراکشی و نظریه پرداز علوم انسانی اسلامی تجلیل شد.
در این گزارش نگاهی اجمالی به زندگینامه و آثار و فعالیت های این افراد می پردازیم.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا
حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در سال ۱۳۳۷ در شهر مقدس مشهد متولد شد. وی تحصیلات حوزوی خود را تا مدارج عالی حوزوی در محضر اساتید معظم طی کرد. فقه و اصول را از محضر آیات عظام میرزا هاشم آملی، فاضل لنکرانی و وحید خراسانی و جوادی آملی بهره برد. همچنین عرفان و فلسفه را نیز از محضر حضرات آیت الله العظمی جوادی آملی و آیت الله حسن زاده آملی دامت برکاتهما آموخت.
در بیانیه سومین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی درباره پارسانیا آمده است: «حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، در رشته فلسفه علوم اجتماعی، که علاوه بر خدمات ارزشمند در عرصه‌های آموزشی، و تألیف آثار متعدد و برجسته خصوصاً در عرصه فلسفه علم دینی، به طور خاص موفق شده‌اند، ضمن ارائه دیدگاهی پیشرو و راهگشا در خصوص تعیین مناسبات اسلام و علوم اجتماعی، مدل مشخصی را برای پیوند میان این دو ارائه نمایند.»
آثار و فعالیتها:
آثار:
کتاب هستی و هبوط
کتاب حدیث پیمانه
کتاب عرفان و سیاست
کتاب سنت ـ ایدئولوژی ـ علم
کتاب هفت موج اصلاحات و ….
مهم‌ترین آثار در حوزه علوم انسانی اسلامی:
کتاب «علم و فلسفه»
تدوین کتاب «رحیق مختوم: شرح حکمت متعالیه» تألیف آیت‌الله العظمی جوادی آملی
ویراستاری کتاب «معرفت شناسی در قرآن» تألیف آیت‌الله العظمی جوادی آملی
فعالیتها:
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
استاد دانشگاه تهران و باقرالعلوم(ع)
ریاست پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
عضویت در هیأت مؤسس و هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی
معاونت آموزش مجمع عالی حکمت اسلامی
عضو هیأت علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی و غرب‌شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
مدیر گروه جامعه‌شناسی موسسه امام خمینی(ره)
دکتر حسن سبحانی
سبحانی به سال ۱۳۳۲ در شهرستان دامغان زاده شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در آنجا گذراند. پس از آن جهت کمک به معیشت خانواده به دانشسرای مقدماتی رفت. در سال ۱۳۵۳ در دانشگاه ملی در رشته اقتصاد تحصیلات دانشگاهی اش را آغاز نمود و در سال ۱۳۵۸ در دوره کارشناسی فارغ‌التحصیل شد. دوره کارشناسی ارشد را در سال ۶۱ در دانشگاه تربیت مدرس آغاز و در سال ۶۵ به پایان رساند.
سبحانی در سال ۱۳۶۷ در بورس خارج از کشور پذیرفته شد ولی آن را با این استدلال که بچه‌های انقلاب باید در داخل تحصیل کنند به بورس داخل کشور تبدیل کرد. دکترایش را در همان رشته کارشناسی، در دانشگاه تهران سپری کرده و در سال ۷۱ با رساله‌ای تحت عنوان «نظام اقتصادی اسلام» به پایان رساند. دکتر سبحانی در تمام دوره ۳۷ ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی دارای مسئولیت‌های سیاسی، علمی، اجرائی و پژوهشی بسیاری از جمله نمایندگی مجلس شورای اسلامی به مدت ۱۲ سال و همچنین معاونت پژوهشی و آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده‌اند.
وی هم اکنون در کسوت استاد تمام اقتصاد، به عنوان مدیر گروه اقتصاد اسلامی، پولی و مالی دانشگاه تهران به فعالیت علمی و پژوهشی خود ادامه می‌دهد.
در بیانیه سومین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی درباره حسن سبحانی آمده است: «دکتر حسن سبحانی در رشته اقتصاد اسلامی که ضمن تقویت و بسط گفتمان اقتصاد اسلامی در ایران، و ارائه نقدهای قوی نسبت به نظام اقتصاد لیبرال، و همچنین پایه گذاری رشته اقتصاد اسلامی و پرورش شاگردان فراوان در این عرصه، موفق شدند به پیشرفت رشته اقتصاد اسلامی کمک قابل توجهی نمایند.»
آثار و فعالیتها:
آثار:
کتاب اسلام و اقتصاد
کتاب گستره اقتصاد اسلامی
کتاب دغدغه ها و چشم اندازهای اقتصاد اسلامی
کتاب آشنایی با اقتصاد اسلامی
کتاب جدال با توسعه نیافتگی
اقتصاد عدالت محور
دغدغه ها و چشم اندازهای اقتصاد اسلامی و ….
فعالیتها:
مدیر گروه اقتصاد اسلامی، پولی و مالی دانشگاه تهران
عضو هیئت علمی و استاد تمام اقتصاد دانشگاه تهران
معاون پژوهشی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
سرپرست مؤسسه توسعه و تحقیقات اقتصادی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه
وی در سال ۱۳۴۵ در شهرستان دزفول، چشم به جهان گشود و تحصیلات حوزوی خود را تا مدارج عالی حوزوی نزد اساتیدی همچون آیات عظام وحید خراسانی، فاضل لنکرانى، جعفر سبحانی، ناصر مکارم شیرازی دامت برکاتهما در فقه و اصول گذراندند و در کنار این دروس، تحصیل دروس تخصصى کلام اسلامى را در موسسه امام صادق (ع) آغاز نموده و درسال ۱۳۷۴ در مقطع دکترا فارغ التحصیل شدند. در سال ۱۳۷۵ توسط آیت الله مدرسیان در دروس فقه و اصول، اجازه اجتهاد و اجازه نقل حدیث گرفته و از سال ۱۳۹۴ به رتبه استاد تمامی دست یافتند و اینک از چندین استاد مشهور فقه و اصول حوزه علمیه قم، اجازه اجتهاد و اجازه روایی دارند.
در بیانیه سومین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی درباره خسروپناه این طو آمده است: «حجت الاسلام والمسلمین آقای عبدالحسین خسروپناه، در رشته فلسفه علوم انسانیِ اسلامی که علاوه بر ترویج گفتمان علوم انسانیِ اسلامی، و تألیف آثار علمی مفید و ممتاز در زمینه فلسفه علوم انسانیِ اسلامی، به طور خاص موفق شدند در تقویت و تکمیل لایه های زیرین تفکر بنیادی علوم انسانیِ اسلامی و تبیین آن برای جامعه علمی، دیدگاه های برجسته ای را ارائه نمایند. »
آثار و فعالیتها:
آثار:
کتاب کلام جدید
کتاب گستره شریعت
کتاب پلورالیسم دینى و سیاسى
کتاب قلمرو دین
کتاب هستی شناسی معرفت
کتاب رویکرد استاد مطهری به علم و دین
کتاب دین شناسی و …
مهم‌ترین آثار در حوزه علوم انسانی اسلامی:
کتاب فلسفه علوم اجتماعی
کتاب در جستجوی علوم انسانی اسلامی
کتاب فلسفه علوم انسانی(بنیادهای نظری)
کتاب انسان شناسی اسلامی
کتاب روش شناسی علوم اجتماعی
کتاب منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
کتاب منظومه فکری امام خمینی(ره)
دکتر طه عبدالرحمن
در این دوره از جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی از دکتر طه عبدالرحمن نظریه پرداز مراکشی در حوزه علوم انسانی اسلامی تجلیل به عمل آمد.
طه عبدالرحمن در سال ۱۹۴۴ میلادی در شهر الجدیده مغرب به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلات متوسطه به فراگیری فلسفه روی آورد و بخشی از رشد فلسفی خود را در کشور خود پی گرفت و پس از آن به دانشگاه سوربن فرانسه رفت. او در سوربن دو بار موفق به دریافت مدرک دکتری شد. او پس از بازگشت به مغرب در دانشگاه شهر رباط به تدریس و تحقیق مشغول شد.
عبدالرحمن ابتدا با دنیای شعر میانه داشته اما اتفاقی که او را به طور جدی وارد عرصه اندیشه ورزی و نظریه پردازی می کند، شکست اعراب از اسرائیل در سال ۱۹۶۷ است.
طاها عبدالرحمن علوم انسانی غربی را متناسب با مدرنیته غربی می داند و با طرح نظریه تقریب تداولی که در حقیقت سازوکاری دقیق در بومی سازی و اسلامی سازی است، به یک علوم انسانی مبتنی بر مبادی اسلامی می اندیشد و در پروژه فکری خود نیز گام هایی در این راه برداشته است.
آثار:
زبان و فلسفه؛ پژوهشی در ساختهای زبانی هستی‌شناسی
منطق و نحو صوری
قواعد گفت‌وگو و نوسازی علم کلام
فقه فلسفه، فلسفه و ترجمه
زبان و منطق یا زایش عقلی
فقه فلسفه؛ مفهوم و ریشه یابی
مشروعیت تفاوت فکری اسلامی
مدرنیته و مقاومت
در متن بیانیه جایزه جهانی درباره طاها عبدالرحمن این طور آمده است: «در این مراسم، با افتخار از جناب استاد طه عبدالرحمن از کشور مراکش به خاطر ارائه دیدگاه های ممتاز و تحول آفرین در عرصه معناشناختی و فلسفه زبان، و برقراری ارتباط بین این حوزه و اندیشه سیاسی اسلام، که سرجمع به تثبیت تفکر علوم انسانیِ اسلامی در جهان اسلام منجر شده تقدیر نموده و لوح سپاس خود را به ایشان تقدیم نماید.»
انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:, , , , ,

Comments are closed.

تصویر ثابت