. رویکرد علوم انسانی به فرهنگ اسلامی، ضرورت تاریخی و جهانی است | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024 |
فارسی English

رویکرد علوم انسانی به فرهنگ اسلامی، ضرورت تاریخی و جهانی است

به گزارش دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی ، دکتر عبدالحمید نقره‌کار رئیس کمیسیون هنر و معماری اسلامی چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی با تشکراز برگزارکنندگان این کنگره گفت: در دنیای معاصر با شکاکیت و نسبی گرایی در فرهنگ غربی مواجهه هستیم که ناشی از دوری از وحی الهی است. مکاتب الهی تحریف شده اند و رویکرد علوم انسانی به مقوله فرهنگ اسلامی، ضرورت تاریخی و جهانی است که امیدواریم به صورت جدی ادامه پیدا کند.
وی افزود: علوم انسانی در حوزه فلسفه هنر و مباحث میان دانشی مانند معماری و شهرسازی به صورت جدی مطرح می شود و تفاوت در این رشته خود را بیشتر نشان می دهد. در حوزه زیبایی شناسی مباحث پیچیده تر می شوند. در زمینه تخیل موضوعات پنهان تر هستند و درک درست و کشف حقیقت و توهم مشکل تر می شود.
نقره کار بیان کرد: وقتی آثار هنری با شگردهای فناورانه و اغواکننده و در راستای حس و حواس انسان و غرایز حرکت می کنند، در نتیجه اغواگری در فلسفه و حکمت و هنر و زیبایی شناسی بیشتر است. برای اساتید گروه هنر و معماری و شهرسازی توجیهه دانشجویان در ارائه برنامه آموزشی مبنی بر فرهنگ اسلامی مشکل تر است زیرا به این مباحث در حوزه های علمیه کمتر توجه شده است.
کنگره علوم انسانی اسلامی مشوقی برای اساتید برای ارائه نظریه و مقاله است
این استاد دانشگاه افزود: شورای تحول و ارتقای علوم انسانی به صورت جدی در رشته هنر و معماری وارد شده اما کنگره علوم انسانی اسلامی مشوقی برای اساتید برای ارائه نظریه و مقاله است تا زمینه برای نقد رویکردهای غربی مهیا شود تا کتاب های درسی مبتنی بر هویت اسلامی و ایرانی ما تولید شود. در سالهای اخیر اساتید ارزشمند و فهیم در گروه معماری و شهرسازی به نظریه پردازی پرداخته اند.
نقره کار درباره مقاله های رسیده به کمیسیون هنر و معماری کنگره علوم انسانی اسلامی گفت: به این کمیسیون ۱۲ مقاله در نظریه پردازی و نوآوری رسیده که بعد از کنگره منتشر می شوند. ۲۰ مقاله علمی پژوهشی هم برای کنگره ارسال شده که در مجموع ۳۲ مقاله به این کمیسیون رسیده و در حدود ۹ مقاله در روز برگزاری کنگره ارائه می شوند.
رئیس کمیسیون هنر و معماری اسلامی چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی با اشاره به کیفیت مقاله های رسیده به کمیسیون هنر و معماری گفت: مقاله های نظریه پردازی از کیفیت بالایی برخوردار هستند چون مراحل داوری را طی کردند. مقاله های علمی و پژوهشی هم از کیفیت خوب و متوسط و ضعیف برخوردار بودند.
وی با اشاره به مراکزی که در حوزه هنر و معماری اسلامی فعال هستند، گفت: مرکز تحقیقات و قطب علمی معماری اسلامی در دانشگاه علم و صنعت در حوزه هنر و معماری اسلامی فعال هستند و کتاب و نشریه در این زمینه را منتشر می کند. دانشگاه تربیت مدرس در این مسائل به صورت جدی کار می کند و دانشگاه هنر و معماری تبریز و دانشگاه امام رضا(ع) در مشهد به طور عمیق در موضوع هنر و معماری اسلامی کار می کند. پژوهشگاه هایی هم در حوزه علمیه قم کار در این زمینه را آغاز کرده اند.
نقره کار اضافه کرد: باید از بهترین مقالات و عصاره دستاورد اساتید دانشگاه ها حداکثر بهره برداری را انجام داد تا وارد محتوای درسی شود و از مطالب آنها فرهنگ سازی کرد و کنگره باید به کمک صدا و سیما این کار را انجام دهد.
اکنون دوره اضمحلال کامل لیبرالیسم سرمایه داری غربی است
وی با اشاره به اسلامی کردن رشته هنر و معماری اسلامی گفت: ضرورت و مسئولیت و رسالت تاریخی و جهانی برای اینکه فرهنگ اسلامی را وارد مباحث علمی و دانشگاهی و حوزوی کنیم در این برهه تاریخی مطرح است. قرن آینده قرن بیداری اسلامی است و اکنون دوره اضمحلال کامل لیبرالیسم سرمایه داری غربی است.
وی افزود: مفاهیم اومانیسم و شک گرایانه در هبوط و سقوط فرهنگ تاریخی است و همه انسان های آزاداندیش که فطرت بیدار و زنده ای دارند از ما می خواهند که فرهنگ اسلامی را برای آنها تبیین کنیم. اساتید دانشگاه باید فرهنگ اسلامی را در جهان تبیین کنند و جهان را از جاهلیت مدرن نجات دهند.
نقره کار در پایان سخنانش گفت: من رویکردهای غربی را با رویکردهای اسلامی مقایسه کرده ام و متوجه شدم رویکرد غربی بسیار سطحی است و از ابعاد کیفی و متعالی انسان در حوزه زیبایی شناسی، فلسفه هنر، معماری و شهرسازی انسان غافل است و اکنون زمانی است که باید به این مسائل پرداخته شود.
انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:, ,

Comments are closed.

تصویر ثابت