. دومین جلسه‌ی کمیته علمی سومین کنگره برگزار شد | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024 |
فارسی English

دومین جلسه‌ی کمیته علمی سومین کنگره برگزار شد

به گزارش دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، دومین جلسه کمیته علمی کنگره، دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ در مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار شد.

دکتر سید جواد امینی، دکتر فرزاد جهان‌بین، دکتر محمود حکمت‌نیا، دکتر مهدی حمزه‌پور، دکتر عطاء الله رفیعی آتانی، دکتر سید سعید زاهد، دکتر سیده راضیه طبائیان، دکتر محمدعلی متفکرآزاد، دکتر مسعود معینی‌پور و دکتر محمدجواد مهدوی‌نژاد از شرکت‌کنندگان در این جلسه بودند.

در ابتدای این جلسه دکتر عطاء الله رفیعی از تغییرات جدید به‌وجود آمده در یک ماه اخیر خبر داد و گفت: «در کنگره سوم، دکتر سید جواد امینی به عنوان رئیس کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانی و دکتر رجبی دوانی به عنوان رئیس کمیسیون تاریخ و تمدن اسلامی به جمع اعضای شورای علمی کنگره اضافه شده‌اند».

دبیر علمی کنگره در ادامه در مورد انجام دو پروژه مجزا با موضوع «فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی» تا خرداد ماه ۱۳۹۴ توضیحاتی ارائه نمود.

در ادامه دکتر مهدوی‌نژاد رئیس کمیسیون هنر و معماری اسلامی کنگره با اشاره به مشغله‌ی زیاد برخی از اساتید و هنرمندانی که قادر به نوشتن مقاله‌ی علمی ـ پژوهشی در چارچوب‌های مرسوم نیستند، طرح مصوب اعضای کمیته علمی این کمیسیون را برای حمایت از ایده‌ها و نظریات برتر اساتید توضیح داد.

دکتر معینی‌پور مشاور رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره با توضیح شیوه‌های مرسوم در همایش‌ها و مجلات مختلف در مورد جذب و حمایت از مقالات، پیشنهاد کرد تا طرحی با موضوع تهیه و انتشار مجموعه‌ی گفت‌وگوهای تخصصی در هر کمیسیون تدوین گردد تا در قالب این طرح، ایده‌ها و نظریات اساتید برجسته‌ی علوم انسانی گردآوری شود.

دکتر حمزه‌پور دیگر عضو شورای علمی کنگره با گله از ارتباطات و زد و بندهای پشت پرده در مجلات علمی ـ پژوهشی، خواستار سخت‌گیری بیشتر کمیسیون‌ها در مورد پذیرش و تایید مقالات کنگره سوم شد.

وی با توضیحی در مورد اهمیت بحث ترجمه‌ی تولیدات علوم انسانی اسلامی، از برنامه‌های دانشگاه امام صادق(ع) برای چاپ کتاب‌های اساتید دانشگاه در خارج از ایران و ضرورت ارتباط با این کشورها خبر داد.

در ادامه‌ی این جلسه دکتر امینی پس از توضیحی در مورد لزوم رعایت دستورالعمل تدوین مقالات کنگره و اهمیت ابعاد بین‌المللی کنگره، بر جذب مقالات در موضوعات مهم و کاربردی مبتنی بر اهداف کنگره تاکید کرد.

دکتر سید سعید زاهد نیز با بیان اهمیت نقد روش‌های تحقیق و نظریات موجود گفت: «با این پیش‌فرض، شاخص‌ها و استانداردهای خارجی که مبتنی بر چیزهایی است که ما می‌خواهیم آن را نقد کنیم، دیگر معتبر نیست».

رئیس کمیسیون ارتباطات و جامعه‌شناسی اسلامی کنگره در ادامه با تاکید بر لزوم جوان‌گرایی و کشف ایده‌های جدید، سطح علمی کسانی را که در داخل کشور در حوزه‌ی علوم انسانی اسلامی کار می‌کنند، از پژوهشگران و اساتید خارجی بالاتر دانست.

خانم دکتر طبائیان با توضیحی در مورد ظرفیت‌های موجود در دانشگاه اصفهان و خصوصا قطب معنویت و شادی بر استفاده از این نوع پتانسیل‌ها در کمیسیون‌ها و مراکز مختلف همکار تاکید کرد. وی با اشاره به لزوم نیازسنجی در معرفی عناوین درخواستی مقاله از پژوهشگران بر مسئله‌ی جریان‌سازی کنگره در فضای علمی کشور تصریح کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در انتهای صحبت‌های خود طرح‌های موجود در بنیاد نخبگان و شیوه‌های حمایت این بنیاد از ایده‌های برتر را توضیح داد.

دکتر محمود حکمت‌نیا رئیس کمیسیون فقه و حقوق اسلامی کنگره با اشاره به وجود ایده‌های ناب در برخی از اساتید گفت: «ما بخشی را به عنوان «ایده‌ها» به کنگره اضافه کنیم. ایده لازم نیست مستند باشد بلکه یک فکر و خلاقیتی در آن است که باید پخته بشود. برخی از اساتید حوصله‌ی نوشتن مقاله ندارند اما حرف‌های بسیار خوبی دارند. انتشار این ایده‌ها به جریان‌سازی علم بسیار کمک می‌کند».

معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی در ادامه با بیان لزوم نقد درون پارادایمی و برون پارادایمی گفت: «ما هم در حوزه‌ی ایده و هم در حوزه‌ی مقاله باید یک گرایش تولید و یک گرایش نقد داشته باشیم».

دکتر متفکرآزاد استاد دانشگاه تبریز و رئیس کمیسیون اقتصاد اسلامی کنگره نیز درخصوص جذب مقالات براساس اهداف تعیین‌شده توسط شورای سیاست‌گذاری کنگره توضیحاتی ارائه کرد.

در پایان این جلسه، اعضای شورای علمی کنگره با بررسی و نقد روش‌های جذب مقالات در کنگره‌های گذشته مواردی را برای هر چه بهتر برگزارکردن کنگره‌ی سوم در سال ۱۳۹۴ به تصویب رساندند.

Comments are closed.

تصویر ثابت