. دهمین نشست از سلسله نشست‌های ایده‌پردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی (نشان) برگزار شد | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024 |
فارسی English

دهمین نشست از سلسله نشست‌های ایده‌پردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی (نشان) برگزار شد

دهمین نشست از سلسله نشست‌های ایده‌پردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی (نشان) با حضور اساتید و دانشجویان و با موضوع «بررسی جایگاه فرآیند نظریه‌پردازی بر اساس آموزه‌های اسلامی در هندسه تحول علوم انسانیِ اسلامی»، یکشنبه ۱۶/۸/۱۳۹۵ در سالن شهید مطهری دانشگاه امام صادق «علیه‌السلام»،‌ ساعت ۱۳:۰۰ تا ۱۵:۰۰ برگزار شد.
در ابتدا دکتر محمد نعمتی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق «علیه‌السلام» و مدیر جلسه به اساتید و پژوهشگران خوش آمد عرض کرد و سپس سعید وکیلی دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانش از دانشگاه عالی دفاع ملّی و از برگزیدگان کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانی مقاله خود را ارائه و خاطرنشان کرد: «این مقاله‌ی‌ کاربردی و کیفی بر اساس بررسی و تحلیل پژوهش‌های موجود و با روشی توصیفی-تحلیلی تهیه شده است. هدفِ این مقاله نمایشِ جایگاه فرآیند نظریه‌پردازی بر اساس آموزه‌های اسلامی در تحول در علوم انسانی است که با طراحی دو مُدل متوالی شامل: «هندسه‌ی کلی تحول در علوم انسانی» و «گام‌ها و مراحلِ تحول در علوم انسانی»، این جایگاه را نشان می‌دهد.»
وی در ادامه به مراحل «هندسه‌ی کلی تحول در علوم انسانی» اشاره کرد و گفت: «این مراحل عبارتند از: فراهم‌سازی مقدمات، گفتمان‌سازی، ترویج ضرورت و اهمّیت، شروع از فلسفه محض با مبانی اسلامی، ترسیم گام‌ها و مراحل تحول در علوم انسانی، کاربردی‌سازی علوم انسانی اسلامی و ارزیابی و پایش مستمر.»
وکیلی سپس گام‌ها و مراحل تحول در علوم انسانی را برشمرد و گفت: «متولی هر یک از این مراحل نهادها و دستگاه‌هایی به خصوص حوزه و دانشگاه‌ها خواهند بود که شامل این موارد است:
• مرحله آغاز: بررسی و نقد نظریه‌پردازی رایج در علوم تجربی و انسانی؛
• طراحی فرآیند اسلامی نظریه‌‌پردازی در علوم انسانی؛
• نقد نظریه‌های غربی در علوم انسانی با مبانی اسلامی؛
• نظریه‌پردازی در علوم انسانی براساس فرآینداسلامی نظریه‌پردازی؛
• تولید علوم انسانی اسلامی بر اساس آموزه‌های اسلامی؛
• آموزش علوم انسانی اسلامی در حوزه و دانشگاه؛
• تربیت نیروی انسانی تعلیم‌دهنده و تعلیم‌گیرنده؛
• تحول و توسعه در علوم انسانی اسلامی؛
• توسعه، پیشرفت و تعالی در جامعه اسلامی.

در ادامه نشست دکتر مهدی موحدی پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق «علیه‌السلام» و یکی از اساتید داور، مهم‌ترین نظرات خود را این چنین بیان کرد:
۱٫ ایده شما خیلی شفاف نیست؛
۲٫ محل نزاع مشخص نیست و معلوم نیست مخاطبین شما چه کسانی هستند؛
۳٫ شما حدود ۵ نفر از اندیشمندان را نام بردید، امّا رابطه‌ی هیچ کدام از آن‎ها را با کار خود مشخص نکرده‌اید.
پس از بیان نظرات دکتر موحدی بکنظر، دکتر محمدکاظم فرقانی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق «علیه‎‌السلام» به عنوان یکی دیگر از اساتید داور گفت: «تفاوت جهان‌بینی و مکتب مشخص نیست و تفاوت جهان‌بینی و اعتقادات را نیز به خوبی مشخص نکرده‌اید.»
وی در ادامه‌ی بررسی و نقد مقاله بیان کرد: «استفاده مترادف در عبارات صحیح نیست و لازم است ایده‌پرداز محترم جهت بهبود ایده، منابع روش‌شناسی علوم، نظریه‌پردازی، منابع مربوط به علم دینی و علوم انسانی اسلامی را هم مطالعه کند.»

برچسب‌ها:, ,

Comments are closed.

تصویر ثابت