. حضرت آیت الله جوادی آملی: تمایز صبغه‌های علوم به تمایز علما نیست بلکه به تمایز موضوعات علم است | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024 |
فارسی English

حضرت آیت الله جوادی آملی: تمایز صبغه‌های علوم به تمایز علما نیست بلکه به تمایز موضوعات علم است

حضرت آیت الله جوادی آملی:

تمایز صبغه‌های علوم به تمایز علما نیست بلکه به تمایز موضوعات علم است

جمعی از اعضای کمیته علمی کنگره علوم انسانی اسلامی با حضور در محل بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء در خصوص راهکارهای تبیین و دستیابی به علم دینی به ویژه علوم انسانی اسلامی از منظر نظریه تولید علم دینی با معظم له به گفتگو پرداختند.

در این دیدار حضرت آیت الله جوادی آملی به پرسش‌های علمی مطرح شده پاسخ دادند.

معظم له با اشاره به اینکه تمایز علوم به تمایز موضوعات است فرمودند:

علاوه بر تمایز علوم، تمایز روش‌ها نیز به تمایز موضوعات است، همچنین تمایز صبغه‌ها به تمایز موضوعات است؛ یعنی ما اگر خواستیم از نظر معرفت‌شناسی ببینیم که روش این علم خاص، تجربی است یا نیمه‌تجربی و ریاضی یا تجریدیِ، کلامی یا تجریدی، فلسفی یا تجریدی ناب عرفان نظری، اول باید خودمان سؤال داشته باشیم، اگر کسی این روش ها را ارزیابی نکرده باشد, چنین آدمی اصلاً سؤال ندارد وقتی سؤال نداشت نیاز پاسخ به او هم نیست.

ایشان در خصوص تمایز صبغه‌های علوم اظهار داشتند:

تمایز صبغه‌های علوم به تمایز موضوعات است اگر موضوع، فعل خدا، قول خدا، حکم خدا، اثر خدا، اسم خدا و وصف خدا بود این علم دینی است.

معظم له ادامه دادند:

اگر بر اساس فلسفه الهی چیزی در عالَم وجود نداشت مگر خدا و اسمای خدا و اوصاف خدا و احکام خدا و اقوال خدا و افعال خدا و بالاخره اثر خدا، ما از هر چه بخواهیم بحث بکنیم درباره فعل خداست و همان‌طوری که بحث درباره فعل معصوم، قول معصوم، تقریر معصوم دینی است بحث درباره فعل خدا و قول خدا هم یقیناً دینی است.

حضرت آیت الله جوادی آملی در فراز دیگری از فرمایشات خود با بیان این مطلب که قبول و نکول عالِم هیچ نقشی در دینی بودن علم ندارد خاطرنشان کردند:

تمایز صبغه‌های علوم به تمایز علما نیست بلکه تمایز صبغه‌های علوم به تمایز موضوعات علم است حالا اگر کسی وجود مبارک امام صادق(سلام الله علیه) را قبول ندارد مثل ابن‌ابی‌العوجاء زندیق معروف که مناظره‌ و گفتگویی با امام صادق(سلام الله علیه) داشت و نقل کرده است من در مناظره این‌چنین گفتم و امام صادق(سلام الله علیه) این‌چنین فرمود, این منقول که علم است دینی است ولو ناقلش کافر باشد.

ایشان افزودند:

قبول و نکول و ایمان و کفر عالمان هیچ نقشی در دینی بودن علم ندارد؛ اگر درباره فعل خدا و قول خدا روشمندانه بحث شد و آن روش هم حدوثاً و بقائاً دوام داشت، آن علم دینی خواهد بود چه شرقی باشد چه غربی.

Comments are closed.

تصویر ثابت