. تمدن وقتی ظهور می کند که جامعه تاب آوری داشته باشد | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024 |
فارسی English

تمدن وقتی ظهور می کند که جامعه تاب آوری داشته باشد

به گزارش دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی،به نقل از به گزارش روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، هفتمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با موضوع مطالعات نظری تمدن نوین اسلامی، صبح امروز، پنجشنبه ۳ بهمن ماه ۱۳۹۸ در مشهد مقدس برگزار شد.

تقی پارسامهر، عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، در این نشست علمی به تبیین مقاله خود با عنوان «گذار به تمدن نوین اسلامی از طریق تاب آورسازی جامعه ایرانی در مقابل عدم قطعیت های آینده» پرداخت.

وی عنوان کرد: جامعه اسلامی امروزه بحران‌های بی سابقه ای، همچون زلزله، سیل، بحران‌های آبان‌ماه، جنگ در سوریه و… را تجربه کرده است. امروزه فجایع در تمام جوامع از جمله جوامع اسلامی رو به افزایش است و چنین به نظر می‌رسد که با گذشت زمان، مخاطرات و بحران‌های تازه تری ظهور می­‌کنند و ثبات و پایداری جوامع را در معرض فروپاشی قرار می­‌دهند.

پارسامهر ادامه داد: جمهوری اسلامی دولت تمدنی است، زیرا با کنش‌هایی که در سطح بین‌الملل صورت می دهد، تلاش می‌کند به نیازهای تمدنی پاسخ دهد. چهار حوزه تمدنی ایران، عربستان سعودی، مصر و ترکیه در ارتباط با تمدن اسلامی آینده، به عنوان پیشران‌های مهم تمدنی به شمار می‌روند و این چهار حوزه بیش از دیگران، ادعای تمدنی دارند.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، توانست حکومت و دولت اسلامی تشکیل دهد و در حال پی ریزی جامعه و اعتلای تمدن اسلامی است.

پارسامهر گفت: توفیق در امر پی ریزی جامعه و تمدن اسلامی در برقراری نسبت مطلوب تمدن با پایداری جامعه در افق بلندمدت است، زیرا تمدن امری بلندمدت است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) معتقد است: تاب آورسازی، رویکردی انضمامی با توجه به واقعیت شرایط جامعه ایرانی، برای ریل گذاری جامعه اسلامی ایرانی به سوی ایجاد جامعه پایدار است و تاب آوری واسطه ای برای گذار به جامعه پایدار است و جامعه پایدار زمینه‌ساز آینده تمدنی است.

پارسامهرافزود: خط مشی های تاب آورسازی جامعه ایرانی اسلامی را به سمت مراقبت از قابلیت های راهبردی در مواجهه با عدم قطعیت‌های آینده و بازیابی سریع پس از تأثیرگذاری شوک‌ها و مخاطرات راهبردی، سوق می­‌دهد. حفظ قابلیت‌های راهبردی در فراز و فرود عدم قطعیت‌ها، زمینه را برای پایداری و ظهور تمدن نوین آماده می­‌سازد، از این رو لوازم تمدنی امری ضروری و حیاتی است، چرا که هیچ تمدنی از هیچ آغاز نمی‌­شود، بلکه تمدن ها به قابلیت های  انباشته شده و تاریخی خود متکی هستند.

وی ادامه داد: با افزایش تاب آوری جامعه ایرانی و غلبه بر عدم قطعیت‌های آینده، از طریق واکنش و بازیابی مناسب، قابلیت‌هایی را برای پایداری بلندمدت و سپس ظهور تمدن نوین یا اعتلای آن مهیا می­‌سازد.

پارسامهر، حضور فرا مرزی ایران در جنگ با داعش و بحث اربعین حسینی را نشان از تمدن نوین اسلامی دانست و گفت: جمهوری اسلامی در شکست داعش و بحث اربعین حسینی که یک کنش فرهنگی تمدنی به شمار می رود، تمدن اسلامی را بروز داده است.

وی، در ادامه سخنان خود با طرح این سوال که قابلیت‌های دولت تمدنی چگونه شکوفا می‌شود و چگونه دولت تمدنی جامعه خودش را باید بسازد، گفت: ما باید تاب آوری جامعه را بالا ببریم و اگر جامعه از درون قوی باشد دولت از درون قوی خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تصریح کرد: در سیستم های انسانی اجتماعی، تاب آوری امکان رفت و برگشت بین حالت‌های مختلف است که نیازمند ظرفیت‌ها و خط مشی‌های انطباقی است. این ظرفیت‌ها در صورت سیاست گذاری‌های بلند مدت حاصل می‌شود.

وی به ارتباط تاب آوری و تمدن اشاره کرد و گفت: تاب آوری موجب ثبات و پایداری جامعه می‌شود و تمدن وقتی ظهور می کند که جامعه تاب آوری داشته باشد. ریل سیاست گذاری ما در حال حاضر ریل کوتاه مدت است و ما نیازمند تحول سیاستگذاری کوتاه مدت به بلند مدت هستیم.

برچسب‌ها:, ,

Comments are closed.

تصویر ثابت