. تحول در علوم انسانی محتاج به ظهور افکار آزاد و جسور است/ وجود بسترهای کلیدی بسط و عمق‌دهی علوم سیاسی اسلامی | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024 |
فارسی English

تحول در علوم انسانی محتاج به ظهور افکار آزاد و جسور است/ وجود بسترهای کلیدی بسط و عمق‌دهی علوم سیاسی اسلامی

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی به نقل از روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، حجت‌الاسلام دکتر رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا در افتتاحیه پنجمین نشست منتخب علوم انسانی اسلامی که امروز پنج شنبه ۳۰ خردادماه با حضور جمعی از اساتید علوم انسانی اسلامی در حوزه علوم سیاسی اسلامی در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: خدا را شاکریم که امروز توفیقی حاصل شد در جوار حرم امام رضا(ع) باشیم و از انوار قدسی این آستان مقدس بهره‌مند شویم.

وی تصریح کرد: در طول ۵ سال اخیر یکی از رسالت‌های اصلی کمیسیون تخصصی علوم سیاسی در کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، تلاش برای تولید فکر و اندیشه و ایجاد فرصت‌های علمی جدید و آزاد اندیشانه برای بسط و تعمیق علوم سیاسی اسلامی بوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: به لطف الهی تا کنون چندین مقاله علمی- پژوهشی خوب تالیف و منتشر شده است. با این وجود به نظر می‌رسد ظرفیت‌های علوم سیاسی اسلامی چه در حوزه و چه در دانشگاه فراتر از آن چیزی است که تا کنون مورد استفاده قرار گرفته است و با یک سرمایه‌گذاری هدفمند می‌توان در میان مدت، شرایط به مراتب بهتری را در این میدان رقم زد.

وی خاطر نشان کرد: هر چند طی دو دهه گذشته بیشترین تمرکز مراکز علمی و تحقیقاتی اعم از حوزوی و دانشگاهی اندیشه و فقه سیاسی اسلامی بوده و ده ها نیروی علمی زبده در این زمینه تربیت شده، اما به نظر می‌رسد امروز بسترهای علمی وکلیدی قابل توجهی برای بسط و عمق‌دهی علوم سیاسی اسلامی وجود دارد.

حجت‌الاسلام غلامی افزود: امروزه ما در شرایطی از دانش سیاسی اسلامی سخن می‌گوییم که درباره مفهوم ساختار و روش‌شناسی آن اختلاف نظر وجود دارد و هنوز این دانش بروز و ظهور کاملی پیدا نکرده است اما استعداد لازم برای عینیت بخشی به این علوم قابل مشاهده است.

وی در ادامه با اشاره به اهداف برگزاری پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی اضافه کرد: این نشست چند هدف را دنبال می‌کند: نخست اینکه اساتید منتخب و برجسته علوم انسانی- اسلامی در رشته‌های مختلف دور هم جمع می شوند و فرصت ارتباط و همکاری علمی و صمیمانه بین این اساتید فراهم می‌آید. هدف دیگر، امکان ارائه برخی نظرات تازه و نقد و بررسی آنها در یک جمع علمی و ممتاز است و ایجاد شرایط سرمایه گزاری‌های مشترک و تشکیل چندین هسته علمی و قوی برای پر کردن خلاها و حرکت رو به جلو از دیگر اهداف برگزاری این نشست است.

عدم آمادگی علوم سیاسی اسلامی برای حل مسائل

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا افزود: نه علوم سیاسی اسلامی خودش را برای شناسایی و حل مسائل سایسی کاربردی نظام جمهوری اسلامی آماده کرده و نه اتفاق نظر لازم برروی روش شناسی فهم و حل مسائل مبتلا به وجود دارد.

وی گفت: امروزه اساتید علوم سیاسی اسلامی در بسیاری از زمینه‌ها مانند طراحی مدل‌های مشارکت سیاسی، تشکل سیاسی، نظارت عمومی، قواعد جدید برای ارتقا و تقویت مردم سالاری دینی و رفع برخی آسیب‌های آن حضور علمی و مبتکرانه‌ای ندارند.

حجت‌الاسلام غلامی با بیان اینکه تحول در علوم انسانی و رسیدن به علوم انسانی مطلوب نیازمند افکار زنده و پیشرو است گفت: امروز این افکار در حوزه و دانشگاه وجود دارد.

برچسب‌ها:, ,

Comments are closed.

تصویر ثابت