. برداشت لیبرالی از اسلام، جنگ با اسلام واقعی است | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024 |
فارسی English

برداشت لیبرالی از اسلام، جنگ با اسلام واقعی است

به گزارش دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر مجتبی عبدخدایی استادیار دانشگاه علامه طباطبایی، ۲ آبان ماه در کمیسیون علوم سیاسی چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در ارائه مقاله خود به حوزه بایسته‌های نظریه پردازی اسلامی در روابط بین الملل پرداخت و گفت: ضرورت دارد که جمهوری اسلامی به چند محور رهایی سیاست خارجی از انتخاب میان سیاست رئالیسی و لیبرالیستی، سازمان بخشی به ظرفیت‌ها و استراتژی‌ها، جلب فرصت ها و چرخش ها در نظام بین الملل توجه کند.
وی درباره رهایی سیاست خارجی از تردد بین سیاست رئالیسی و لیبرالیستی، عنوان کرد: تصمیمات سیاست خارجی ما همواره در چالش دگرگونی میان نظریه لیبرالیسم و رئالیسم در کشاکش بوده است. نگرش لیبرالیسم بین الملل بر اصل مماشات و همراهی به عنوان منطق نظم بخشی در بین الملل اعتقاد داشت.
عبدخدایی افزود: در عرصه آنارشیست سیاست مماشات سازمان های بین‌المللی پاسخگو نیست بلکه در آن توازن قدرت مهم است. جنگ جهانی دوم دیدگاه لیبرالیسم را به چالش کشید.
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی، اظهار داشت: در اصطلاحات سیاستمداران ما اتکا بر بازی برد برد، استفاده و تاکید بر سازمان ها و حقوق بین الملل، عدم تحلیل بر جایگاه نقش نهادها و رژیم ها در سیاست بین الملل، برآورد نادرست از ظرفیت قدرت ملی، فدا نمودن ارزش‌های حیاتی ملت به بهانه جلوگیری از جنگ، ادبیات مشحون از شفاف سازی و اعتمادسازی همه و همه ادبیاتی است که در عرصه بین الملل تحت عنوان لیبرالیستی به دانشجویان خود آموزش می دهیم اما چرا این ادبیات رایج و فراگیری شده است؟
وی بیان داشت: حادثه تصرف حلب و تصویب تحریم مبتنی بر تحریم هایی باراک اوباما نشان دهنده دو رویکرد در سیاست خارجی ایران است که باعث می شود نیروها و انرژی سیاسی کشور به هدر رود.
عبدخدایی اظهار داشت: ما باید وارد عرصه نظریه پردازی بین الملل شده و تکلیف خود را نسبت به تئوریک و تحلیل تبین کنیم، چرا در ادبیات سیاستمداران اسلام صلح ورزی بی قاعده برجسته می‌شود و بحث قدرت به بهانه مخالفت اسلام کنار گذاشته می شود، بحث قدرت و خشونت تفکیک نمی شود، از مهرورزی اسلام با صاحبان ادیان دیگر عدول می شود و این به سیاست مماشات در سطح کلان تعمیم داده می شود.
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی، با بیان اینکه مذاکره در سیاست خارجی به معنای داد و ستد است، عنوان کرد: اگر این معنا را در قبال ارزش های حیاتی خود به مذاکره گذاشتیم و تفسیری تحت عنوان تفسیر مهرورزانه از اسلام دادیم نشان می دهد که ما در سطح سیاست خارجی هنوز نتوانستیم از چهره لیبرالیستی عبور کرده و بر اساس رئالیست فضای اسلامی تدوین نداشته ایم.
وی افزود: اشتباه در برداشت از اسلام رحمانی برداشت لیبرال گونه از اسلام را ارائه می دهد اسلام داعش و لیبرالیست را با هم به جنگ با اسلام واقعی می آورد.
عبدخدایی ابراز کرد: جبهه کفر یک مشکل وجودی با اسلام دارد، ابهام در شناخت دوست و دشمن، اختلاف در سطح تقابل و درگیری سبب شده که سیاست خارجی نتواند انسجام خود را داشته باشد.
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی، ادامه داد: جمهوری اسلامی به جهان اثبات کرد که اسلام بدون اتکا به دیگران در درون خود پتانسیل حرکت اجتماعی را دارا است، و همین ملت ها را به سمت هویت خواهی اسلامی پیش برد.
وی بیان داشت: نقطه عطف دیگر این بود که جمهوری اسلامی در مبنای تفکر امامت و امت محور می تواند همراه دولت مدرن ایجاد و کار کند، تعهد به نظم امت محور و زیست در نظام دولت مدرن امری بود که جمهوری اسلامی الگوی خود را نشان داد.
عبدخدایی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در یک دوران و چالش اقداماتی تدوین استراتژی قرار دارد و یک انسجام عملکردی اقتضا می کند، گفت: ما مشکلات برجام را در مذاکرات الجزایر هم داشتیم، این مشکلات به اشتباه در چهارچوب تفکر نظری برمی گردد، لیبرالیستی که ۸۰ سال پیش کنار گذاشته شده امروز ما می خواهیم تجربه کنیم.
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی، درباره اینکه نظم مدرن با نظم امت محور قابل جمع است یا نه، عنوان کرد: این بحث مهمی است اما مشکل ما هنوز مشکل لیبرالیسم و رئالیسم است، که با آنچه در روابط بین الملل است را قبول نداریم. اسلام دین قدرت است اما دین خشونت نیست تاریخ بین الملل نشان داده جنگ را کسانی پدید می آورند که آمادگی جنگیدن ندارند.
وی در پایان سخنانش گفت: ملتهایی که دنبال روی مماشات هستند عامل جنگ ها می شوند. بحث سیاست خارجی ما هم باید یک نظریه پردازی اسلامی بر مبنای آیات و روایات قرآنی داشته باشد.
انتهای پیام/

برچسب‌ها:,

Comments are closed.

تصویر ثابت