. باید به دیدگاه‌های چند بعدی در دانش رجعت کنیم تا بتوانیم اقتصاد اسلامی را تأسیس کنیم | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024 |
فارسی English

باید به دیدگاه‌های چند بعدی در دانش رجعت کنیم تا بتوانیم اقتصاد اسلامی را تأسیس کنیم

 به گزارش روابط عمومی دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی،به نقل از پایگاه خبری – تحلیلی طلیعه، پروفسور مسعود درخشان عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در افتتاحیه هم اندیشی نخبگان جوان علوم انسانیِ اسلامی که صبح امروز ۱۹ مهرماه در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، گفت: همه ما در زندگی دارای دغدغه های زیادی هستیم. یکی از این دغدغه ها نظری است. دغدغه نظری را به این شکل تشریح می کنم که اگر من در رشته خود اطلاعات محدودی داشته باشم، از دانسته های خود دفاع می کنم اما اگر مطالعات زیادی داشته باشم با ابهام و سردرگمی مواجهه می شوم که بدانم نظریه کدام کارشناس علمی صحیح است. دانستن و مطالعه سخن همه کارشناسان در دنیا هم امکانپذیر نیست. این تحیر و سردرگمی زمینه را برای تسلیم انسان فراهم می کند زیرا در برابر حجم بالای تولیدات علمی قرار گرفته است.

وی افزود: نهادهای مختلفی در دنیا ایجاد شده اند که عظمت علمی را به رخ انسان می کشند و این مساله هم باعث تضعیف روحیه انسان می شود. این موارد باعث می شود گروه عظیمی از متفکران در جهان تسلیم باشند.

برنده سومین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی ادامه داد: دغدغه دیگر که وجود دارد، دغدغه عملی و کاربردی است مانند اینکه در کشور ما در عرصه های اقتصاد، سیاست و اجتماع، معضلات و مشکلات مختلفی وجود دارد اما در نهایت به وجود پاک و مقدس مقام معظم رهبری است که پشتیبان کار ماست و همه امیدهای ما به وجود ایشان است.

وی اضافه کرد: راهکار حل دغدغه های نظری، ریشه یابی منشأ و شکل‌گیری دانش تخصصی‌مان در هر رشته ای که تحصیل می‌کنیم، است. اینکه چه شرایطی باعث شده این دانش بوجود بیاید. باید در هر رشته تحصیلی به ریشه های آن توجه شود.

درخشان تصریح کرد: علاوه بر رشته تحصیلی باید به تاریخ شکل گیری اندیشه توجه کرد. زمانی که این موضوعات ریشه یابی شوند متوجه انحرافات در جریان های مختلف خواهیم شد. باید انحرافات استخراج شوند و برای همه جهان بیان شوند در این صورت تعلق خاطر اعتقادی در علوم شکسته می شود.

وی با بیان اینکه اولین گام ریشه یابی شکل‌گیری اندیشه‌هاست، گفت: باید زمان فرآیند شکل گیری اندیشه آغاز شود. همچنین باید بدانیم اطلاعات و دانش مخرب غرب برای ما چیست. در دنیا افرادی هستند که افکار را هدایت می کنند. نخبگان باید بدانند علوم مختلف چگونه افکار را هدایت می کند و این هم کار مشکلی است. من با توجه به رشته تخصصی خود در اقتصاد چنین پژوهشی را انجام داده ام و به حقایقی دست یافتم که به کارگیری اندیشه های اسلامی در نظام کمک می کند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه در ایران کمتر تشکیلاتی برای توسعه اندیشه های اسلامی وجود دارد، گفت: دانشگاه امام صادق(ع) یکی از این تشکیلات است که تصمیم گرفته شد که در بین دانشگاه ها ناشناس باقی بماند. برای جنگ با غرب باید نهادسازی شود و دانشگاه امام صادق(ع) به مرجعیت علمی برای دنیا تبدیل شود.

درخشان ادامه داد: ما تاکنون چه نهادهای قوی در کشور ایجاد کرده ایم؟ نهادهای اسلامی ما چگونه در برابر نهادهای غربی عمل کرده اند؟ غرب تلاش می کند ما را به لحاظ افکار عمومی مجذوب و تسلیم کند. در مقابل این جریان و در زمینه مسائل نظری، باید بدانیم دانش ها در دنیا چگونه شکل گرفته اند. نخبگان ما باید در جلسات مختلف درباره شکل گیری دانش های مختلف گفت و گو کنند.

وی با بیان اینکه ما در دانش اقتصاد به مسائل فرهنگی و اجتماعی و فلسفی توجهی نمی کنیم، گفت: در نشست‌های نقد و بررسی در زمینه اقتصاد متوجه خواهیم شد بعضی از نقاط مجهول در اقتصاد، توسط جامعه شناسی و یا سیاست پاسخ داده می شود. وجود چنین دیدگاه های چند بعدی واجب است.

این کارشناس اقتصادی افزود: امروز همه بحث اقتصاددانان ما حول محور تورم و نقدینگی است اما به مسائل اجتماعی و رویکردهای مردمی توجهی ندارند در حالی که چنین توجهی در غرب وجود داشته است. به عنوان مثال آدام اسمیت در زمان خود در باشگاه ها و کلوب های مختلف علمی که درباره موضوعات مختلف بحث و تبادل نظر می کردند، شرکت می کرد.

وی در پایان سخنانش گفت: ما باید به دیدگاه های چند بعدی در دانش رجعت کنیم تا بتوانیم اقتصاد اسلامی را تأسیس کنیم و در این زمینه شما بهترین نیروهایی هستید که می توانید به این هدف دست یابید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:, ,

Comments are closed.

تصویر ثابت