. اولین جلسه مشترک مسئولین کنگره سوم و مسئولین تشکل‌های دانشجویی برگزار شد | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024 |
فارسی English

اولین جلسه مشترک مسئولین کنگره سوم و مسئولین تشکل‌های دانشجویی برگزار شد

به گزارش دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، اولین جلسه مشترک مسئولین کنگره و مسئولین تشکل‌های دانشجویی، دوشنبه ۱۴ مهر ماه ۱۳۹۳ در مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی، دکتر عطاء الله رفیعی آتانی، دکتر فرزاد جهان‌بین، دکتر امیر سیاهپوش، علیرضا کریمی، علیرضا احمدی، ناصر آراسته، سعید طلوعیان و سید مهدی موسوی از شرکت‌کنندگان در این جلسه‌ی سه ساعته بودند.
در ابتدای این جلسه رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره‌ی بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با توضیحی در مورد برگزاری دو همایش ملی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در سال‌های گذشته گفت: ما بعد از برگزاری این دو همایش به این نتیجه رسیدیم که برای بحث الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به یک مقدمه‌ی واجب نیاز داریم و آن تحول بنیادین در علوم انسانی است. بنابراین تصمیم گرفتیم این موضوع را در دستور کار قرار دهیم و از ظرفیت‌های همایش الگو استفاده کنیم.
حجت الاسلام رضا غلامی در ادامه با اشاره به چگونگی تشکیل کمیته‌ی علمی و شورای سیاست‌گذاری کنگره‌ی علوم انسانی اسلامی گفت: در حال حاظر مراکز همکار بسیار خوبی داوطلبانه در کنار هم این بحث‌ها را پیگیری می‌کنند و به نظر ظرفیت فعلی کنگره به مراتب از ظرفیت‌های دولتی بالاتر است.
رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا در مورد بعد بین‌المللی کنگره نیز تصریح کرد: با توجه به اشتیاق زیاد کشورهای مسلمان و حتی متفکران غربی که جزو منتقدان علوم انسانی فعلی هستند، از همان کنگره‌ی اول بر ابعاد بین‌المللی کار تاکید ویژه‌ای شد و خوشبختانه دستاوردهای خوبی هم در این زمینه به دست آمده است.
غلامی افزود: اتهاماتی به کار ما وارد می‌شود و می‌گویند که علوم انسانی اسلامی قرار است باب علم، عقلانیت و فکر را ببندد. این کاملا اشتباه است. مگر ما می‌توانیم نسبت به علوم بی‌تفاوت باشیم و حرفی در مورد آنها نزنیم؟ ما باید همین نظریات غربی را هم همراه با نقد آن در دانشگاه‌ها تدریس کنیم.
در ادامه دبیر علمی کنگره بحث خود را با بیان مقدمه‌ای در مورد زمینه‌های شکل‌گیری انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی آغاز کرد و گفت: مسئله‌ی امروز ما این است که می‌خواهیم در این مسیری که انقلاب اسلامی برای ما باز کرده است، کشور، جامعه، بازار و حتی زندگی شخصی خودمان را اداره کنیم اما وقتی به دانش موجود نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که این دانش ربطی به ما ندارد و مثلا وقتی این دانش برای مشورت به خانواده‌ی ما به کار می‌رود، خانواده از هم می‌پاشد.
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی با توجه به زمینه‌های شکل‌گیری جنبش دانشجویی گفت: تشکل‌های دانشجویی براساس ضروریات و با اهداف سیاسی شکل گرفته‌اند. در حال حاضر نیز عمدتا بحث‌های علمی و مبنایی در این تشکل‌ها مورد غفلت قرار می‌گیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در ادامه با اشاره به پیشرفت‌هایی که پس از انقلاب در حوزه‌ی علوم انسانی اسلامی اتفاق افتاده است گفت: به نظر بنده امروز دستاوردهای علوم انسانی حتی از دستاوردهای هسته‌ای نیز گسترده‌تر و موثرتر بوده است.
سعید طلوعیان نماینده‌ی جامعه‌ی اسلامی دانشجویان در این جلسه گفت: ما نیاز به گفتمان‌سازی در حوزه‌ی علوم انسانی اسلامی داریم و در کنار اقدامات ایجابی، نباید از کار سلبی نیز غافل بمانیم.
وی با اشاره به ظرفیت‌های رسانه‌ای که هم‌اکنون بلااستفاده مانده‌اند گفت: مدتی پیش جمعی از تشکل‌ها و مراکز فرهنگی گرد هم آمدند و ما تازه متوجه شدیم که چه ظرفیت‌های عظیمی در حال حاضر در کشور وجود دارند که کسی از آنها خبر ندارد.
طلوعیان نابسامانی سازماندهی را یکی از مشکلات موجود دانست و صحبت‌های خود را با توضیحی در مورد وجود رقابت‌ها و اختلاف‌های ناصحیح به پایان رساند.
ناصر آراسته نماینده‌ی بسیج دانشجویی نیز با اشاره به فقدان منابع علوم انسانی اسلامی در فضای علمی کشور و ترجمه‌ای بودن کتاب‌های درسی گفت: همین کتاب‌ها نه تنها تدریس می‌شوند بلکه به طور رسمی جزو منابع کنکور ارشد و دکترای ما هم هستند.
آراسته با تاکید بر اینکه نباید فقط به برگزاری جلسات و همایش‌ها برای تحول در علوم انسانی اکتفا کنیم، صحبت‌های خود را به پایان رساند.
در ادامه‌ی این جلسه علیرضا احمدی نماینده‌ی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به صحبت‌های صورت گرفته در جلسه گفت: منابع علوم انسانی اسلامی غایت کار ما است و اگر این‌ها درست بود دیگر نیازی به تشکیل این جلسه نبود.
وی افزود: فضای دانشجویی بیشتر فضای اجرایی و عملیاتی است. ما امیدواریم با تداوم این جلسات بتوانیم همکاری خوبی با کنگره‌ی علوم انسانی اسلامی داشته باشیم.
علیرضا کریمی دیگر نماینده‌ی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز گفت: ضرورت و دغدغه‌ی موضوع تحول در علوم انسانی در همه‌ی تشکل‌های دانشجویی وجود دارد و نیازی به صحبت در مورد لزوم ایجاد تحول نیست.
کریمی با اشاره به تصورات غلط برخی از استادان گفت: خیلی از استادان معتقدند که ما در مقابل نظریات غربی حرفی برای گفتن نداریم.
در ادامه‌ی این جلسه، راهکارهای همکاری تشکل‌های دانشجویی با دبیرخانه‌ی دائمی کنگره‌ی بین‌المللی علوم انسانی اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

Comments are closed.

تصویر ثابت