. اقتصاد مقاومتی با تسلط تفکر لیبرالیستی عملیاتی نمی‌شود | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024 |
فارسی English

اقتصاد مقاومتی با تسلط تفکر لیبرالیستی عملیاتی نمی‌شود

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی به نقل از طلیعه، محمدعلی متفکرآزاد استاد دانشگاه تبریز و رئیس کمیسیون اقتصاد اسلامی کنگره، درباره تاثیر خصوصی سازی اقتصاد بر کاهش مفاسد کلان اقتصادی در کشور گفت: خصوصی سازی و مردمی کردن اقتصاد با نظام سرمیه داری و سرمایه سالاری متفاوت است. خصوصی سازی اقتصادی به معنای مشارکت مردم در صحنه اقتصاد و شکوفایی آن است اما عملکرد نظام لیبرالیسم و سرمایه داری به غیر از این معناست.

وی افزود: مردمی کردن اقتصاد با انتخاب الگوی نظام سرمایه داری متفاوت است. سرمایه داری تاکنون در هیچ کجای جهان موفق نبوده است به خصوص در سرمایه دارترین کشورهای جهان که شاهد وجود مفاسد اقتصادی در آنها هستیم. طبق آمارهای بین المللی ۷۰ درصد پولشویی ها در آمریکا و اروپا رخ می دهد.

متفکر آزاد ادامه داد: این تفکر که اگر در کشور رویکرد نظام سرمایه داری حاکم شود و الگوی نظام لیبرالیستی انتخاب گردد، مفاسد اقتصادی کاهش می یابد، کاملا اندیشه ای نادرست است زیرا جامعه جهانی خلاف این مساله را نشان داده است.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی ایران با بخش خصوصی در غرب متفاوت است، گفت: در کشورهای پیشرفته مانند آلمان و ژاپن به منافع اقتصادی بلندمدت و شکوفایی اقتصاد ملی اندیشیده می شود اما در کشور ما منافع کوتاه مدت دارای ارجحیت است حتی اگر به قیمت پایمال شدن اقتصاد ملی باشد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی برای خصوصی سازی در کشور ما به سرمایه داران فروخته می شوند به جای آنکه به افرادی که دارای دانش مدیریت تولیدی هستند ارائه شوند.

متفکر آزاد تصریح کرد: خوانین قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از انجام اصلاحات ارضی، واحدهای تولیدی را خریداری کردند در حالیکه دانش مفید برای اداره آنها را نداشتند. اکنون هم در بسیاری از موارد برای خصوصی سازی، واحدهای دولتی به سرمایه داران تعلق می گیرد درحالیکه باید چنین واحدهایی به افراد متخصصی که در زمینه مدیریت تولید دارای تبحر هستند، اختصاص پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه در بخش خصوصی مدیران جوانی هستند که در زمینه مدیریت تولید سرآمد هستند، گفت: در نیمه اول سال ۹۷ چند هزار انبار، کالا احتکار کردند زیرا صاحبان آنها به منافع کوتاه مدت اندیشیدند و آن را به اقتصاد ملی ترجیح دادند. این سرمایه داران در واقع به خودشان هم جفا کردند چراکه اگر اقتصاد ملی ضعیف شود، بخش خصوصی هم متضرر می گردد.

متفکر آزاد ادامه داد: در ادبیات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در هر جایی که از مردمی کردن اقتصاد نام برده شده، عنوان «آحاد مردم» آمده است یعنی نه تنها بخش خصوصی رسمی بلکه مردم کوچه و بازار که دارای پس انداز هستند، شامل بخش خصوصی می شوند. اگر این سرمایه ها با شرکت های دانش بنیان ارتباط پیدا کنند می توانند منجر به خصوصی سازی و مردمی شدن و در نهایت شکوفایی اقتصاد می گردد.

وی با انتقاد به نحوه مدیریت کلان در اقتصاد کشور گفت: مشکل ما در حوزه مدیریت است. در هر جایی که کارها با اخلاص و بهره گیری از مدیریت جهادی، انجام گرفته باشد، به خوبی و در مسیر درست حرکت کرده است در حالیکه مدیریت های رانتی، گره ایی از مشکلات را باز نمی کند.

متفکر آزاد افزود: اگر مدیریت های رانتی و جناحی نباشند و از همه ظرفیت های سرمایه انسانی کشور استفاده گردد و شایسته سالاری در مدیریت کشور حاکم شود، اقتصاد مردمی هم رونق می گیرد.

وی در ادامه گفت: استفاده از سرمایه های بخش خصوصی می تواند با شفاف سازی و مدیریت صحیح به کار گرفته شود تا هم افراد از سود سرمایه شان استفاده  کنند و هم در مسیر تولید و شکوفایی اقتصاد ملی صرف گردد.

متفکر آزاد بیان کرد: خصوصی سازی اقتصاد به تنهایی نمی تواند بر کاهش بروز مفاسد اقتصادی تاثیرگذار باشد چراکه اگر این گونه بود اکنون در جهان شاهد هیچ مفسده اقتصادی نبودیم. مفاسد اقتصادی با مدیریت جهادی و انقلابی و رویکرد مردمی در امور و شفاف سازی از بین می رود.

وی در بیان وجود ریشه های کلان مفاسد اقتصادی در کشور گفت: وجود رانت، سوگیری های جناحی، عدم رعایت شایسته سالاری، عدم به کارگیری نیروهای مخلص در مدیریت و عدم وجود شفاف سازی از علت های مهم بروز فساد اقتصادی حاکم بر کشور است.

متفکر آزاد به ارائه راهکارهایی در پیشگیری از بروز مفاسد اقتصادی پرداخت و گفت: راه حل جلوگیری از بروز مشکلات اقتصادی را مقام معظم رهبری در ابلاغیه اقتصاد مقاومتی بیان کردند. ایشان اقتصاد مقاومتی را راه حل خروج از مشکلات و زمینه شکوفایی اقتصادی دانستند؛ اقتصادی که در پرتو فرهنگ انقلابی و اسلامی رخ می دهد.

وی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی با تفکر لیبرالیستی عملیاتی نمی شود بلکه باید انقلابی ها عهده دار امور باشند زیرا اقتصاد مقاومتی عینیت بخش نظام اقتصادی اسلام است. در حال حاضر ستاد اقتصاد مقاومتی تشکیل می شود اما کارها و تصمیمات گذشته تکرار می شود و در ادامه عنوان می شود که این امور در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی انجام گرفته است.

متفکرآزاد با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی، اقتصاد عدالت بنیان است، گفت: اقتصاد مقاومتی نباید شکل ویترینی داشته باشد بلکه باید به دست افراد انقلابی و شفاف اجرایی شود.

وی در پایان سخنانش گفت: اقتصاد مقاومتی از طریق روحیه اشرافی گری و رانت خواری و جناح بازی شکل نمی گیرد چرا که این اقتصاد کارشناس و متخصص این رشته را می طلبد.

برچسب‌ها:, , , , , , ,

Comments are closed.

تصویر ثابت