. اعلام نتایج نظرسنجی درباره کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024 |
فارسی English

اعلام نتایج نظرسنجی درباره کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، به همت پایگاه خبری ـ تحلیلی علوم انسانی طلیعه در خرداد و تیر ۱۳۹۶ پیرامون کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی نظرسنجی انجام شده  که اینک نتایج این نظرسنجی ارائه می شود.

جامعه آماری مخاطبین این نظرسنجی اساتید، دانشجویان، طلاب و علاقه مندان حوزه علوم انسانی اسلامی بوده است. تعداد جامعه آماری مد نظر ۲۰۰ نفر بوده است.  این نظر سنجی با استفاده از وب‌سایت، ربات تلگرام و تماس تلفنی صورت پذیرفته است.

این نظر سنجی با استفاده از وب‌سایت، ربات تلگرام و تماس تلفنی صورت پذیرفته است.

  • بخش اول
  • تحلیل کلی نظرسنجی؛

گزارش پیش رو بر اساس نظرسنجی بین ۲۰۰ نفر از اساتید، دانشجویان، طلاب، اعضای کمیسیون‌های کنگره و علاقه مندان به این حوزه صورت پذیرفته است. نکته جالب توجه در این نظرسنجی نگاه مثبت دانشجویان و طلاب و البته نگاه منتقدانه اساتید به کنگره، نفوذ آن در محیط‌های علمی و روند اجرایی کنگره بوده است.

  • دیدگاه کلی:

بر اساس این نظر سنجی آشنایی نسبی با کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی وجود داشته و عموم افراد از طریق رسانه، این آشنایی را کسب کرده‌اند. هرچند دایره نفوذ گفتمانی کنگره در حوزه و دانشگاه متوسط و کم ارزیابی شده است اما عموما با منشورات کنگره آشنا بوده و آن را مطالعه نموده‌اند.

عموم شرکت کنندگان در نظرسنجی میزان نقدپذیری کنگره را متوسط ارزیابی کرده‌ اما سطح علمی آن را متوسط رو به بالا دانسته و به آینده کنگره امیدوار بودند.

همچنین دیدگاه‌های آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله مصباح به ترتیب در نگاه مخاطبین این نظرسنجی جایگاه برتر را به خود اختصاص داده است.

  • دیدگاه دانشجویان و طلاب:

آنچه در این نظرسنجی مورد توجه بود علاقه و رغبت دانشجویان و طلاب در مشارکت و بیان نقطه‌نظرات خود پیرامون کنگره است. دانشجویان و طلاب آشنایی خود را با کنگره تا حدودی و زیاد اعلام کرده و عموما به آشنایی خود با کنگره از طریق رسانه و محیط‌های علمی اذعان داشتند.

در بین دانشجویان و علاقه مندان، آشنایی با منشورات و اطلاع از آنها رتبه پایینی را به خود اختصاص داده و ایشان عموما گزینه خیر و گاهی اوقات را انتخاب کرده بودند. جایگاه علمی کنگره در دیدگاه دانشجویان متوسط و بالا بوده و عموما به موفقیت کنگره در آینده امیدوار بودند.

از دیدگاه دانشجویان و طلاب، وحدت حوزه و دانشگاه، با توجه به برگزاری کنگره علوم انسانی اسلامی جایگاهی متوسط دارد.

در مجموع دانشجویان و طلاب دیدگاه‌های مثبت و امیدوارانه‌ای به کنگره داشته و با پیشنهاداتی از قبیل هدفمندسازی مقالات، برگزاری سالانه کنگره و همچنین بیان انتقاداتی پیرامون اطلاع‌رسانی ضعیف کنگره در مجامع علمی و دانشگاه‌ها، نقطه نظرات خود را بیان کرده‌اند.

  • دیدگاه اساتید:

ارتباط با اساتید و دعوت ایشان به مشارکت در نظرسنجی نیازمند پیگیری چندباره و ممارست بود و این خود نکته‌ای جدا از عدم وجود علاقه به مشارکت در نظرسنجی می‌باشد. علاوه بر این عموم اساتید با نگاه محافظه‌کارانه از بیان دیدگاه‌هایشان با ذکر نام اجتناب کرده و به انتشار صریح آن علاقه‌ای نداشتند.

اما آنچه از نگاه این اساتید بر‌می‌آمد نگاه موشکافانه و تخصصی تر نسبت به کنگره بود. اساتید آشنایی خود را با کنگره نسبی دانسته و مسیر این آشنایی را شرکت در نشست‌های مرتبط و رسانه، اعلام داشته‌اند.

اساتید ارجمند دامنه نفوذ گفتمانی کنگره در حوزه و دانشگاه را متوسط و کم دانسته اما به متوسط رو به بالا بودن سطح علمی کنگره اذعان داشتند. اساتید مشارکت‌کننده در این نظرسنجی امید به آینده کنگره را متوسط و رو به بالا دانسته اما ظهور و بروز وحدت حوزه و دانشگاه را متوسط و ضعیف معین کردند. علاوه بر پایین دانستن دامنه نقدپذیری کنگره، عموما نکاتی انتقادی پیرامون کنگره و روند برگزاری آن داشتند که این خود بیان کننده آشنایی نسبی آنها با کنگره می باشد. این اساتید عدم اطلاع رسانی دقیق و وسیع در دانشگاه‌ها را به عنوان نقدی جدی و اساسی بیان کردند.

  • بخش دوم

مراحل و روند انجام نظرسنجی؛

با توجه به نزدیک شدن به روزهای برگزاری چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی لازم دیده شد ارزیابی‌ای مبتنی بر نگاه اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه‌های علوم انسانی پیرامون کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی صورت پذیرد. بر این اساس نکات مد نظر مورد بررسی اولیه قرارگرفت و با توجه به الزام اختصار و جامعیت در طراحی سوالات، ۱۰ سوال برای نظر سنجی طراحی و تایید شد.

جهت سهولت برای مشارکت مخاطبین در نظرسنجی مسیرهای مختلفی مدنظر گرفته شد. وب سایت، ربات تلگرام و تکمیل پرسشنامه از طریق تماس اپراتور، مسیرهای مدنظر برای انجام این نظرسنجی بود. با توجه به زمان نظرسنجی که در ماه مبارک رمضان قرارداشت و مبتنی بر آن مشارکت محدود مخاطبین، مقرر شد با تمام افراد جهت اطلاع از این نظرسنجی و بیان توضیحات لازم تماس گرفته شود. در بعضی موارد مخاطبین پاسخگو نبوده‌اند. جهت حصول نتیجه و ثبت نظر مخاطب تا ۳ مرتبه با این افراد تماس مجدد صورت پذیرفت.

بعد از پایان تماس‌ها و تجمیع خروجی وب سایت و ربات تلگرام، فرایند آنالیز و تحلیل داده‌ها  آغاز و خروجی‌ها در قالب گزارشی جامع آماده ارائه گردید. مراحل و روند انجام کار در زیر بیان شده است.

  1. آماده‌سازی لیست مخاطبین برای نظرسنجی و تایید آن
  2. طراحی و برنامه نویسی صفحه نظرسنجی در وب
  3. طراحی و برنامه نویسی ربات برای نظرسنجی در تلگرام
  4. فعال نمودن تیم پشتیبان برای تماس با اسامی موجود در لیست
  5. آماده‌سازی متن پیام دعوت جهت مشارکت در نظرسنجی برای ایمیل، پیامک و تلگرام
  6. ارسال پیام دعوت جهت مشارکت در نظرسنجی از طریق سامانه­ی پیامکی
  7. ارسال پیام دعوت جهت مشارکت در نظرسنجی از طریق ایمیل پایگاه خبری ـ تحلیلی “طلیعه”
  8. انتشار پست تلگرامی دعوت به مشارکت در نظرسنجی از کانال “طلیعه” در گروه­ها وکانال­های تلگرامی مرتبط
  9. مراجعه برخی از مخاطبین به آدرس وب سایت و روبات تلگرامی و مشارکت در نظرسنجی
  10. برقراری تماس تلفنی با مخاطبین و معرفی نظرسنجی و درخواست مشارکت
  11. ثبت نقطه نظرات مخاطبین
  12. تماس مجدد با مخاطبینی که در نظر سنجی مشارکت نکرده اند و یا پاسخ تلفن ندادند (حداقل۳بار)
  13. دریافت خروجی از ربات و وب سایت نظرسنجی و تفکیک افراد شرکت کننده
  14. تحلیل و آنالیز داده‌ها
  15. استخراج نتایج نظرسنجی

آمار مخاطبین:

  • تعداد مخاطبین: ۲۰۰ نفر
  • تعداد افراد مشارکت کننده در نظرسنجی: ۱۵۶نفر

 

فایل pdf گزارش نظرسنجی را می توانید اینجا ببینید.

برچسب‌ها:,

Comments are closed.

تصویر ثابت