. یازدهمین نشست نظریه‌پردازی در قلمرو علوم انسانی اسلامی برگزار شد | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024 |
فارسی English

یازدهمین نشست نظریه‌پردازی در قلمرو علوم انسانی اسلامی برگزار شد

به گزارش دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، یازدهمین نشست نظریه‌پردازی در قلمرو علوم انسانی اسلامی، سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶ در دفتر قم دبیرخانه‌ی کنگره از ساعت ۹ الی ۱۲ برگزار شد.
در این نشست دکتر حسن سبحانی (استاد تمام دانشگاه تهران) دیدگاه‌های خود را در موضوع «کنکاشی در ظرفیت‌های نظری پارادایم اقتصاد اسلامی» ارائه نمود و پس از آن اعضای حاضر در جلسه به نقد و بررسی این دیدگاه‌ها پرداختند.
دکتر محمدجواد توکلی (عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره))، دکتر محمدزمان رستمی (عضو هیئت علمی دانشگاه قم)، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسین کرمی اسفه (عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) و حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن‌آقا نظری (عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) از اعضای حاضر در این جلسه بودند.
در چکیده‌ی این مقاله آمده است:
«امکان سنجی منطقی وجود پارادایم اقتصاد اسلامی، حاکی از قابلیت و استعداد برخورداری جوامعی، که دین بخش عمده‌ای از فرهنگ آنان را تشکیل می‌دهد از این پارادایم می‌باشد. البته برای این پارادایم، باید نوعی الگوی زمانی، به‌ازاء الگوی مفهومی حضور تدین در زندگی مسلمان‌ها قائل شد و براساس آن، جایگاه سیستم اقتصادی اسلام را، به‌عنوان نزدیک‌ترین تلقی از اقتصاد اسلامی تبیین نمود. بررسی رفتارهای اقتصادی معطوف به سیستم اقتصادی و کنکاش در بنیان های معرفتی آن ، طلیعه انواعی از معرفت ها درباره اقتصاد مسلمانان می‌گردد، که هم با عقل و نقل، و هم با تجربه قرین هستند و از مجرای آزمون، قابلیت گذر دارند. بنابراین به ظهور رسیدن تئوری‌های حاکی از رفتارهای اقتصادی اسلامی، پس از زمانی معنی دار است، که سیستم اقتصادی اسلام از پس نظام تربیتی و آموزشی مناسب، زمینه‌سازی تجلی پارادایم اقتصاد اسلامی را به‌نحوی منعطف ظرفیت‌سازی کرده باشد.
کلیدواژه‌: پارادایم، سیستم اقتصادی، رفتار اقتصادی، نظریه اقتصادی، مدل مفهومی تدین، نسبیت سیستمی»

برچسب‌ها:, , , , , , , ,

Comments are closed.

تصویر ثابت