. کتاب روش شناسی علوم انسانی اسلامی می‌تواند به کیفی سازی پژوهش‌ها در علوم انسانی کمک کند | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024 |
فارسی English

کتاب روش شناسی علوم انسانی اسلامی می‌تواند به کیفی سازی پژوهش‌ها در علوم انسانی کمک کند

به گزارش دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، مراسم رونمایی از کتاب روش شناسی علوم انسانی اسلامی، دیروز بعدازظهر ۶ بهمن ماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی نویسنده کتاب در خبرگزاری مهر، برگزار شد.

کتاب روش شناسی به سؤالات مهم تفاوت روش در علوم انسانی سکولار و علوم انسانی اسلامی پاسخ می‌دهد

حجت الاسلام غلامی در ابتدای سخنانش گفت: این کتاب، یک تصویر روشن از روش و انواع مراتب آن در علوم انسانی ارائه کرده است. همانند سایر آثار دکتر شریفی، علاوه بر اتقان و روانی مباحث از انسجام و هماهنگی فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: این کتاب به وضوح جایگاه و کاربست روش در علوم انسانی را مشخص کرده و به سؤالات مهمی که درباره تفاوت روش در علوم انسانی سکولار و علوم انسانی اسلامی وجود دارد، پاسخ می‌دهد.

به گفته حجت الاسلام غلامی، کتاب روش شناسی علوم انسانی اسلامی می‌تواند به گسترش و کیفی سازی بخش قابل توجهی از پژوهش‌ها در علوم انسانی اسلامی کمک نماید.

 

کتاب روش شناسی در علوم انسانی اسلامی گره‌های حوزه روش شناسی را می‌شناساند

وی تصریح کرد: البته راه برای کار بر روی روش شناسی علوم انسانی اسلامی باز است اما این کتاب علاوه بر اینکه مسیر خوب و نوآورانه‌ای را طی کرده، مسائل و گره‌های حوزه روش شناسی را نیز معرفی کرده است که می‌تواند از سوی محققان مورد عنایت قرار گیرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، بیان کرد: من معتقدم شکستن انحصار در منبع شناخت موجب شده تا دایره بکارگیری از روش‌های متنوع در علوم انسانی اسلامی به مراتب از علوم انسانی غربی وسیع‌تر شود. شاید بتوان گفت که مبنا گرایی در علوم انسانی اسلامی زمینه کم توجهی به روش را به مثابه قلب پژوهش فراهم نکرده است.

وی اظهار کرد: در علوم انسانی اسلامی استفاده از هر روشی ـ مادام که علوم انسانی را وارد میدان موهومات و استنباطات نامعقول و سخیف نکند – جایز است. هر چند در علوم انسانی اسلامی، کاربرد هر روشی، متناسب با منزلت آن روش معنی می‌شود. یعنی هر روشی در تمامی لایه‌های یک علم کاربرد ندارد بلکه استفاده از روش در هر لایه باید منطقی و بر حسب منزلت آن روش باشد. همین امر، قدرت علوم انسانی اسلامی را برای کشف و حل مسائل بدون ورود در اغشاشات بی حاصل معرفتی ارتقاء محسوسی داده است.

حجت الاسلام غلامی گفت: از طرف دیگر با وجود بین رشته‌ای شدن بخش مهمی از موضوعات و مسائل پژوهشی روش‌های ترکیبی در علوم انسانی اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است. به اعتقاد من روش در معماری علم انسانی و اجتماعی نقش تعیین کننده‌ای دارد. در واقع این مبنا و روش است که شأن کاشفیت علم را می‌سازد و زمینه بروز و ظهور آزادی را فراهم می‌کند.

 

عده‌ای علوم انسانی را با سایر علوم خلط می‌کنند

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا ابراز کرد: واقعیت این است که خیلی‌ها علوم انسانی را با سایر علوم خلط می‌کنند و سخنانی می‌گویند که بیش از آنکه با علوم انسانی مطابقت داشته باشد با علوم پایه یا فنی ـ مهندسی و پزشکی منطبق است. به نظر می‌رسد برای صحبت کردن درباره علوم انسانی درک ذات این علوم در عالم جدید ضروری است.

وی ادامه داد: به هر حال من نمی‌توانم خوشحالی فراوان خود را از تولد کتاب روش شناسی علوم انسانی اسلامی پنهان کنم. در اینجا جا دارد از زحمات دلسوزانه و خالصانه حجت الاسلام والمسلمین دکتر شریفی سپاسگزاری کنم. و در آخر توصیه من به علاقه مندان به بحث‌های تحول در علوم انسانی اسلامی و علاقه مندان به بحث‌های روش شناسی، این است که فرصت مطالعه به موقع این کتاب را از دست ندهند.

کتاب «روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی» را می‌توانید از فروشگاه‌های پاتوق کتاب در سراسر کشور، فروشگاه‌های کتاب موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و یا دبیرخانه‌ی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی (تهران و قم) تهیه فرمایید.

برچسب‌ها:, ,

Comments are closed.

تصویر ثابت