. هم اندیشی نخبگان جوان علوم انسانی اسلامی پنج شنبه ۱۹ مهرماه در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می شود | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024 |
فارسی English

هم اندیشی نخبگان جوان علوم انسانی اسلامی پنج شنبه ۱۹ مهرماه در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می شود

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی،به نقل از پایگاه خبری – تحلیلی طلیعه،   محمد نعمتی، مدیر مرکز نوآوری و ایده پردازی علوم انسانی اسلامی(مَنا) درباره  «هم اندیشی نخبگان جوان علوم انسانی اسلامی» که پنج شنبه ۱۹ مهرماه برگزار می شود، گفت: معمولا پژوهشگران جوان کمتر در کشور دیده شدند و اساتید با سابقه در همایش‌ها و نشست‌ها حضور مستمری دارند. فضای علوم انسانی چالش مهمی برای کشور محسوب می شود چراکه وجود دولت ناکارآمد و بحران‌های اجتماعی و اقتصادی ناشی از نداشتن علوم بومی و اجتماعی است و فضای التقاطی از شرق و غرب به کشور وارد شده و ما از علوم ایجابی مختص به خود محروم بوده ایم.

نعمتی اضافه کرد: بحران اجتماعی و اقتصادی کشور ناشی از نداشتن الگوی پیشرفت اسلامی است. چالش‌ها و معضلات ما علی رغم تبلیغات دشمنان ناشی از فضای اسلامی در کشور نیست بلکه مولود سازوکارهای ناعادلانه ای است که به ما از گذشته به ارث رسیده است. ما بعد از انقلاب بیشتر در سطح سیاسی تغییرات داشته ایم و از آنچه که بهره مندی های کشور را سامان دهد، برخوردار نبوده ایم. طی چهل سال گذشته تولیدات علمی وجود داشته، اما بر اساس الگو و نقشه ای نبوده است.

وی با اشاره به اهداف برگزاری «هم اندیشی نخبگان جوان علوم انسانی اسلامی»، افزود: در این هم اندیشی تلاش می کنیم تا نخبگان جوان شناسایی شوند و با ارتباط دادن آنها با یکدیگر و مطلع شدن از کارهای یکدیگر، شبکه ای از پژوهشگران را تشکیل دهند تا برای چالش ها و معضلات کشور با یکدیگر هم افزایی کنند. در این هم اندیشی که با حضور نخبگان از شهرهای مختلف برگزار می شود می‌خواهیم این افراد یکدیگر را بشناسند.

چالش ها و معضلات ما علی رغم تبلیغات دشمنان ناشی از فضای اسلامی در کشور نیست، بلکه مولود سازوکارهای ناعادلانه ای است که به ما از گذشته به ارث رسیده است

مدیر مرکز نوآوری و ایده پردازی علوم انسانی اسلامی ادامه داد: هدف دوم ما تعریف برنامه ریزی کاری مشترک و تقسیم کار ملی است تا موازی‌کاری‌ها کمتر اتفاق بیوفتد. انجام چنین کاری در یک روز کار سختی است اما زمان مغتنمی محسوب می شود.

وی تصریح کرد: در کمیسیون‌ها تلاش می شود حاضران علاوه بر ارائه مقالات، با اهداف و فعالیت های یکدیگر آشنا شوند. ما بانک اطلاعاتی و شبکه ای خود را در اختیار اعضا می گذاریم تا با کمک پژوهشگران تقسیم کار در حوزه ملی در علوم انسانی اسلامی رخ دهد.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به کمتر برگزار شدن نشست های نخبگان جوان گفت: پژوهشگران شاید از فاصله‌های دور با یکدیگر آشنایی داشته باشند اما برگزاری چنین نشست‌هایی در کشور کمتر اتفاق می‌افتد و می‌خواهیم چنین نشست‌هایی باعث هم افزایی نخبگان با یکدیگر از نزدیک شود.

نعمتی، چالش اصلی کشور را درگیری با نظام سلطه در الگوی پیشرفت دانست و گفت: اگر از سازوکارهای حکمرانی نظام سلطه در حوزه های مختلف اقتصادی و امنیتی و بانکی باشیم، شعار نه شرقی و نه غربی پوچ و بی معنا می شود. تحقق این شعار در تحقق علوم انسانی اسلامی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خواهد بود.

وی با اشاره به اساتید و کارشناسان حاضر در این هم اندیشی گفت: در این نشست اساتید پیشکسوت حضور ندارند و فرصت به اساتید جوان داده شده است. در مراسم افتتاحیه از ساعت ۸ تا ۱۰ صبح حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، دکتر عطاء الله رفیعی‌آتانی و دکتر مسعود درخشان با موضوع مفهوم تعادل عمومی در طراحی الگوی پیشرفت سخنرانی می کنند.

نعمتی درباره پنج کمیسیون برگزار شده در این هم اندیشی گفت: این هم اندیشی یک روزه در پنج کمیسیون اقتصاد اسلامی به ریاست حمیدرضا مقصودی، جامعه شناسی اسلامی به ریاست امیر سیاهپوش، مدیریت اسلامی به ریاست مرتضی جوانعلی آذر، فلسفه و روش اسلامی به ریاست مالک شجاعی جشوقانی و علوم سیاسی اسلامی به ریاست محمدمهدی اسماعیلی برگزار می شود.

وی اضافه کرد: هر کمیسیون دارای کمیته علمی شامل پژوهشگران و اساتید جوان می شود. در هر پنل دو تا چهار مقاله ارائه می شود. کمیسیون ها در دو نوبت از ساعت ۱۰ تا ۱۲ و ۱۴ تا ۱۶ برگزار می شوند. از ساعت ۱۶ تا ۱۸ جلسه جمع بندی و نقشه راه برای همکاری آینده برپا می شود.

به گفته وی در خلال برگزاری این مراسم، بازدید از نمایشگاه مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) برای حاضران تدارک دیده شده تا با نوع فعالیت های پژوهشی این مجموعه آشنا شوند.

نعمتی با اشاره به مقاله های رسیده به این هم‌اندیشی گفت: مقاله ها سفارشی هستند و از قبل به کارشناسان سفارش داده شدند. کسانی که از قم و مشهد در این جلسه حضور دارند، علاوه بر ارائه مقاله به معرفی فعالیت‌هایی که در سازمان و موسسه خود انجام می دهند، می‌پردازند.

رئیس منا در پایان در بیان مراکزی که در برگزاری این مراسم همکاری داشته اند، گفت: دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، مرکز نوآوری و ایده پردازی علوم انسانی اسلامی، دانشگاه امام صادق(ع)، هیات‌های اندیشه ورزی در قم و مشهد در برگزاری این نشست همکاری داشته اند.

برچسب‌ها:, ,

Comments are closed.

تصویر ثابت