. هر کس به مقتضای ظرفیت اش با حرکت های فرهنگی همراه می شود | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024 |
فارسی English

هر کس به مقتضای ظرفیت اش با حرکت های فرهنگی همراه می شود

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، مراسم رونمایی از دو اثر جدید مرکز پژوهش ‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، چهارشنبه ۲۸ فروردین ماه ۹۸ با حضور حجج الاسلام «رضا غلامی»، «احمدحسین شریفی» و «سید سعید زاهد زاهدانی»، «فرزاد جهان بین»، «عطاءالله رفیعی آتانی»، «مهدی حسین زاده یزدی»، «مهدی عاشوری» و «امیر سیاهپوش» برگزار شد.

«سید سعید زاهد زاهدانی» در این نشسست طی سخنانی اظهار کرد: وقتی یک حرکت فرهنگی می خواهد شکل بگیرد، هر کسی به مقتضای ظرفیت اش با آن همراه می شود و طبیعی است کسانی که حق مدارانه تلاش می کنند، با استقامت خودشان جریانات باطل را کنار می زنند. کتاب «بنیان‌های فکری جامعه‌شناسان غرب و متفکران اجتماعی اسلامی» در واقع گامی در این راستا است.

رئیس کمیسیون جامعه شناسی و ارتباطات اسلامی کنگره ادامه داد: اغلب دانشجویان وقتی صحبت از علوم انسانی اسلامی یا علوم اجتماعی اسلامی می شود این مساله را مطرح می کنند که غرب داشته هایی در عرصه علوم اجتماعی دارد شما چه دارید؟ لذا فکر کردم در این اثر مقایسه ای میان اینکه آنها چه دارند و ما چه چیزهایی داریم، داشته باشم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز افزود: چهار مفهوم وجود دارد که بدون آنها نمی توان علوم انسانی اسلامی و علوم اجتماعی اسلامی را متصور شد، این چهار مفهوم شامل «عالم تکوین»، «تاریخ»، «جامعه»، «انسان» می شود، لذا در این کتاب جامعه شناسان کلاسیک و صاحب سبک را در قالب این چهار مفهوم کنکاش کردیم، در این راستا دو فصل را به این موضوع اختصاص داده و بعد اندیشمندان اسلامی را از فارابی تا امروز بررسی کردیم و این امر سبب شد هم جامعه شناسان کلاسیک و هم جامعه شناسان اسلامی را با یکدیگر مقایسه کنیم همچنین، فصلی را اضافه کردیم که به متفکران اسلامی که خارج از ایران فعالیت می کنند اختصاص دارد. بنابراین اگر دانشجو سوالی در این مورد بپرسد که حرف ما در علوم اجتماعی اسلامی چیست، پاسخ در این اثر ارایه شده است.

همچنین پیش از وی، «فرزاد جهان بین» نیز طی سخنان کوتاهی اظهار کرد: انتشار این دو اثر در ادامه فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا است که با همکاری بیش از چهل مرکز دانشگاهی و حوزوی درحال انجام است. در زمینه رد علوم انسانی اسلامی، دیدگاه‌هایی مطرح است که قابل نقد است اما بعضاً متأسفانه حرف‌هایی زده می‌شود که سطحی است. به عنوان مثال و باتعجب اظهارنظر اخیر آقای رسول جعفریان درباره دلاکی و حمام اسلامی، جزو همان دسته از بحث‌هایی است که موضوع را سطحی و مبتذل می‌کند.

وی افزود: در کتابهایی که امروز رونمایی می‌شود تلاش شده تا موضوعات علمی و متقن بیان شود و از نقد عالمانه نیز استقبال می‌شود. انتشار نظریه‌پردازی اسلامی در علوم انسانی توسط حجت‌الاسلام احمد شریفی، سه‌گانه وی را تکمیل کرده است. نکته آخر و مهم اینکه این کتاب‌ها محل اختلافات را نشان می دهد و بیان می‌کند که باید از بحث‌های کم‌مایه پرهیز شود.

برچسب‌ها:, ,

Comments are closed.

تصویر ثابت