. هدف پروژه فکری طه عبدالرحمن پاسخ اسلامی به مسائل عصر است | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024 |
فارسی English

هدف پروژه فکری طه عبدالرحمن پاسخ اسلامی به مسائل عصر است

به گزارش دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، هادی بیگی در مراسم اختتامیه چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و سومین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی که چهارم آبان در مدرسه امام کاظم (ع) قم برگزار شد، در توصیف شخصیت و اندیشه طه عبدالرحمن اندیشمند مراکشی و نظریه پرداز علوم انسانی اسلامی اظهار داشت: ایشان متولد ۱۹۴۴ در کشور مغرب هستند و تحصیلات خود تا مقطع لیسانس ادامه و بعد به دانشگاه سوربن می رود و دو مدرک دکتری اخذ می کند.
وی با بیان اینکه پس از آن به کشور خود برگشته و در دانشگاه های کشورش تدریس می کند افزود: طه عبدالرحمن در بسیاری از دانشگاه های جهان عرب شناخته شده و جوانان زیادی جذب اندیشه های وی شده اند و در سن ۹۰ سالگی همچنان پویا و پرتلاش است.
بیگی ادامه داد: طه عبدالرحمن متفکر امت است، دغدغه اساسی وی دغدغه مندی برای کل امت است و به سمت فرقه گرایی و جغرافیا گرایی کشیده نمی شود، این در حالی است که دیگر شخصیت های مشابه وی به سمت و سوی فرقه گرایی و جغرافیاگرایی کشیده شده اند.
وی با بیان اینکه هدف اصلی پروژه فکری طه عبدالرحمن را پاسخ اسلامی به مسائل عصر دانست و تصریح کرد: او در مدرنیته اسلامی تفکر خود را تجمیع می کند و ضمن ایمان عمیق به مسایل اسلامی در برابر تفکر غرب رویه تدافعی نداشته بلکه تهاجمی بوده است.
بیگی در ادامه با اشاره به اینکه طه عبدالرحمن در برابر تاریخ غرب و انحلال ما در غرب وادادگی ندارد و این نقطه عطفی در تفکر وی است، اظهار داشت: او با نیروی خارق العاده بازی منطق را کنترل می کند و در نهایت انسان را مبهوت می گذارد. از نگاه او اکنون زمان اخلاق اسلام است و ما در برابر مدرنیته مسئول هستیم و باید نقص های آن را برطرف کنیم.
این مترجم با تاکید بر اینکه طه عبدالرحمن بین روح مدرنیته و واقعیات تفکیک قائل می شود، افزود: از نگاه او روح مدرنیته در تملک هیچ ملتی نیست بلکه برای همه است اما در زمان های مختلف تحققهای تاریخی به مدرنیته داده می شود که مدرنیته غرب در برهه کنونی هم ظالم و هم ناقص است و امت اسلام باید به آن فکر کند.
بیگی با اشاره به اینکه طه عبدالرحمن تاسیس مدرنیته اسلامی را تفکر خود اعلام می کند گفت: امت اسلام هم حق دارد به روح مدرنیته تحقق ببخشد، این در حالی است روشنفکران روح تمدن اسلام را در نیافته اند.
وی با تاکید بر اینکه طه عبدالرحمن ۳۰ سال پیش قضیه بیداری اسلامی را مورد توجه قرار داد،عنوان کرد: از نگاه وی برخی سنت و تمدن اسلام را لاشه ای می کنند و حول مفاهیم آن حرف می زنند بلکه روح این تمدن عمل به احکام دینی است.
انتهای پیام/

برچسب‌ها:, ,

Comments are closed.

تصویر ثابت