. نفسِ انسان تمام عرصه‌های ذهنی، روانی و رفتاری او را پوشش می‌دهد | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024 |
فارسی English

نفسِ انسان تمام عرصه‌های ذهنی، روانی و رفتاری او را پوشش می‌دهد

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی به نقل از پایگاه خبری – تحلیلی طلیعه، آیت الله سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور در چهارمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با موضوع «روان شناسی اسلامی»، اظهار کرد: روان شناسی اسلامی تلفیقی، تطبیقی و تاسیسی است و ضرورت دارد مکاتب و نظریه ها بر اساس متون فلسفی و جهان شناختی نقد و بررسی شوند.

وی ابراز کرد: مفاهیم تلفیقی، تبلیغی و تکمیلی باید قبل از مفاهیم تاسیسی قرار گیرند، به این معنا که مفاهیم روان شناسی که جنبه روان‌شناختی دارد از آیات و روایات به دست می‌آید و در عین حال این مفاهیم می تواند زمینه ای را در رابطه با تدریس در زمینه‌های مختلف فراهم آورد.

رئیس پژوهشکده علوم رفتاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: در حوزه روان‌شناسی گاهی مسائل همان است که دیگران مطرح کرده‌اند و گاهی نیز بیش از آن است و این خود می تواند ایده ای برای تاسیس روان‌شناسی باشد.

آیت الله غروی تصریح کرد: روان‌شناسی اسلامی بدین معنا نیست که تنها بر یک راه شناخت بسنده کنیم و سایر روش‌ها را کنار بگذاریم بلکه هر کدام از راه‌ها می‌تواند پیش‌برنده و کامل کننده باشند.

وی اضافه کرد: نکته دیگر این است که هر کدام از مکاتب روان‌شناسی از جمله ساخت گرایی، کنش گرایی، رفتار گرایی، تحلیل روانی، انسان گرایی و… در روان‌شناسی می‌تواند مفید فایده باشد و اگر کاستی در آن وجود دارد باید اصلاح شود.

مدیرگروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: روان‌شناسی اسلامی معنایش این نیست که تنها از مفاهیم دینی استفاده کنیم اما اگر بخواهیم در عرصه روان‌شناسی اسلامی وارد شویم باید کار علمی و تجربی انجام دهیم.

وی تاکید کرد: «نفس» تمام عرصه‌های ذهنی، روانی، انگیزشی، رفتاری و … را پوشش می‌دهد و در نتیجه به نظر می رسد نفس بحث کاملی است.

برچسب‌ها:, , ,

Comments are closed.

تصویر ثابت