.
| امروز یکشنبه, ۳۰ مهر , ۱۳۹۶ | Sunday, 22 October , 2017 |
فارسی English

محورها و اعضای جدید کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی

به گزارش دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، در پی تغییر رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی، اعضای جدید کمیته علمی این کمیسیون، محورها و موضوعات جدیدی را ـ علاوه بر محورهای قبلی ـ برای نگارش مقاله پیشنهاد دادند.
موضوعات پیشنهادی تعلیم و تربیت اسلامی از این قرار است:

محور اول: مبانی تعلیم و تربیت اسلامی
– مبانی فلسفی تعلیم و تربیت اسلامی (مبانی هستی شناسی، معرفت شناسی، ارزش شناسی و …)
– مبانی فقهی و حقوقی تعلیم و تربیت اسلامی
– مبانی اجتماعی، سیاسی، تاریخی، اقتصادی، فرهنگی تعلیم و تربیت اسلامی

محور دوم: نظریه تعلیم و تربیت اسلامی
– انواع نظریه‌های تعلیم و تربیت اسلامی (نظریه‌های تربیت اسلامی به تفکیک سن و جنس)
– تبیین تعلیم و تربیت اسلامی از منظر فیلسوفان، مربیان واندیشمندان اسلامی
– نقد نظریه‌های موجود تربیتی از منظر تعلیم و تربیت اسلامی

محور سوم: نسبت‌شناسی تعلیم و تربیت اسلامی با سایر علوم
– نسبت‌شناسی تعلیم و تربیت اسلامی با علوم تربیتی
– نسبت‌شناسی تعلیم و تربیت اسلامی با روانشناسی و جامعه‌شناسی
– نسبت‌شناسی تعلیم و تربیت اسلامی با علوم سیاسی

محور چهارم: روش‌شناسی پژوهش تعلیم و تربیت اسلامی
– مبانی روش شناختی پژوهش در تعلیم و تربیت اسلامی
– انواع روش‌های تحقیق کمی و کیفی در تعلیم و تربیت اسلامی
– نقد و مقایسه روش‌های موجود در مطالعات تعلیم و تربیت اسلامی

محور پنجم: تعلیم و تربیت اسلامی و تربیت تمدن ساز
– تمدن نوین اسلامی و تعلیم و تربیت اسلامی
– سبک زندگی و تعلیم و تربیت اسلامی
– مهدویت، انتظار و تعلیم و تربیت اسلامی

محور ششم: اسناد بالادستی زمینه ساز تعلیم و تربیت اسلامی
– سند چشم انداز
– سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی
– سند جامع علمی کشور و اسلامی شدن دانشگاه‌ها

محور هفتم: ساحت‌شناسی تعلیم و تربیت اسلامی
– ساحت تربیت دینی و اخلاقی، ساحت تربیت زیستی و بدنی
– ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی، ساحت تربیت علمی و فناوری
– ساحت تربیت هنری و زیبایی شناسی
– ساحت تربیت جنسی و عاطفی

محور هشتم: فضای مجازی و تعلیم و تربیت اسلامی
– تربیت اسلامی در فضای مجازی
– فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی در ارتباط با تعلیم و تربیت اسلامی
– فناوری اطلاعات و ارتباطات و تعلیم و تربیت اسلامی

محور نهم: روش‌ها، عوامل و چالش‌های پیش‌رو تعلیم و تربیت اسلامی
– روش‌های تعلیم و تربیت اسلامی
– عوامل زمینه‌ساز تحقق تعلیم و تربیت اسلامی (خانواده، مدرسه، رسانه، نهادهای غیر دولتی و…)
– چالش‌ها و آسیب‌های فردی و اجتماعی، درون‌زا و برون‌زا و … پیش رو تعلیم و تربیت اسلامی

محور دهم: مباحث کاربردی در تعلیم و تربیت اسلامی
– جهانی شدن، حقوق بشر و تعلیم و تربیت اسلامی
– خرده فرهنگ‌ها و تعلیم و تربیت اسلامی
– تفکرات تکفیری و تعلیم و تربیت اسلامی

 

سرپرست کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی دکتر محسن فرمهینی فراهانی، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد هستند و اعضای جدید کمیته علمی این کمیسیون به شرح ذیل می‌باشد:

  1. حجت الاسلام والمسلمین دکتر صادق زاده عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس
  2. حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد داودی عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه
  3. حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمود نوذری عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه
  4. حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید احمد رهنمایی دانشیار موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی (ره)
  5. حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدعلی حسینی‏ زاده عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه
  6. حجت الاسلام والمسلمین دکترعلی نقی فقیهی دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه قم
  7. حجت الاسلام و المسلمین دکترمحمد بهشتی عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه
  8. دکتر حسن ملکی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی
  9. دکتر مهدی سجادی، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
  10. دکتر محسن ایمانی دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
  11. دکتر اکبر رهنما دانشیار دانشگاه شاهد
  12. دکتر محمد حسن میرزا محمدی دانشیار دانشگاه شاهد
  13. دکترمحمد رضا شرفی دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تهران
  14. سرکار خانم دکتر سجادیه عضو هیات علمی دانشگاه تهران
  15. سر کار خانم دکتر نجمهوکیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
  16. سرکار خانم دکتر طیبه توسلی عضو هیات علمی دانشگاه قم

 

برچسب‌ها, , , ,

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*