. لزوم تغییر در علوم انسانی و عدم تردید در آن | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024 |
فارسی English

لزوم تغییر در علوم انسانی و عدم تردید در آن

تحول در علوم انسانی که گاه از آن به عنوان بومی‌سازی و یا اسلامی‌سازی محتوای دروس یاد می‌کنیم، دغدغه‌ی بسیاری از استادان دانشگاه، استادان حوزه و دانشجویان بوده است لیکن در مورد نوع این تغییرات اختلاف نظرهایی هم وجود دارد.

کمیته‌ی خبری نخستین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در همین راستا گفت‌وگوهایی را با شخصیت‌های برجسته حوزوی و دانشگاهی انجام داده است که در ادامه با یکی از این دیدگاه‌ها آشنا می‌شویم.

حجت الاسلام دکتر سیدرضا حسینی در پاسخ به مفهوم و ماهیت علوم انسانی اسلامی گفت: علوم انسانی  اسلامی مفهومی است در کنار مفاهیم مکتب و نظام اسلامی و به شاخه‌هایی از دانش اطلاق می‌شود که در چارجوب مکتب و جهان‌بینی اسلامی به بررسی، شناخت، تجزیه و تحلیل و تبیین مفاهیم، روابط و پدیده‌های موجود در عالم فرد و جامعه انسانی می‌پردازند.

وی این علوم را مربوط به یک رشته خاص نداسته و افزود: اقتصاد، جامعه‌شناسی، روانشناسی، مدیریت، حقوق، روانشناسی و… شاخه‌هایی از این علوم به شمار می‌روند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به صدمات جبران‌ناپذیری که عدم توجه به تغییر بنیادین در علوم انسانی به بار خواهد آورد، تصریح کرد: با عنایت به این که علوم انسانی هویت‌ساز هستند و اداره امور جامعه اسلامی نیز لزوماً باید بر مبنای تعالیم و راه حل‌های اسلامی صورد پذیرد، هرگونه تاخیری در تأسیس علوم انسانی اسلامی زیان‌های جبران‌ناپذیری بر حاکمیت ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی خواهد گذاشت. از این رو تردیدی در لزوم پیگیری این موضوع نیست. هر چند که تحقق کامل این هدف ممکن است به سال‌ها کار و تلاش مستمر نیاز داشته باشد و در طول زمان به بار نشیند.

دکتر حسینی تخصیص بودجه مناسب برای تغییر و تحول در علوم انسانی، تعیین مسئول و متولی مخصوص برای آن، تدوین برنامه درازمدت برای اسلامی‌ سازی علوم، سفارش تحقیق به مراکزتحقیقات اسلامی و الزام دستگاه‌ها به استفاده ازراه‌حل‌های اسلامی ارائه شده وتأسیس رشته‌های آموزشی درمقاطع دکتری و سپس کارشناسی‌ارشد وکارشناسی را از راه‌های تداوم پی‌گیری موضوع علوم انسانی اسلامی معرفی می‌کند.

Comments are closed.

تصویر ثابت