. روان‌شناسی طراز جمهوری اسلامی باید قابلیت تامین نیازها را داشته باشد | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024 |
فارسی English

روان‌شناسی طراز جمهوری اسلامی باید قابلیت تامین نیازها را داشته باشد

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی به نقل از پایگاه خبری – تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام محمد کاویانی عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در چهارمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با موضوع «روانشناسی اسلامی»، با ارائه چارچوب اولیه برای روان ‌شناسی اسلامی (قرآن بنیان)، به عنوان یک مکتب روانشناختی بیان کرد: اگر بخواهیم علم روان شناسی را در طراز جمهوری اسلامی و سطح انقلاب اسلامی مطرح کنیم این علم باید قابلیت تامین نیازهای جامعه را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه روان شناسی اسلامی صرفا به روش تجربی اکتفا نمی‌کند اظهار کرد: روان‌شناسی اسلامی رشته‌ و بخشی از علم تجربی است که با رویکرد دینی به بررسی رفتارها می‌پردازد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه فرآیند اجتهاد سهم اساسی در فراهم سازی روانشناسی اسلامی دارد و خطوط کلی و اصلی آن را ترسیم می‌کند اظهار کرد: اصلی‌ترین و مهمترین نکته این است که مفاهیم اسلامی یکدیگر را نفی نمی‌کنند، بلکه همه بر محور خداشناسی قرار دارند.
وی با بیان اینکه روان شناسی اسلامی می‌خواهد در حیطه «معرفتی اسلام» و «سیستم مفهومی جامع اسلام» کار کند، تصریح کرد: اگر شرایط به گونه‌ای باشد تا محققان بتوانند در این زمینه به تحقیق بیشتری بپردازند رشد قابل‌توجهی در روان شناسی اسلامی صورت خواهد گرفت.
کاویانی در پایان سخنانش با اشاره به اینکه فراهم سازی و تدوین روان شناسی اسلامی در بلند مدت صورت می‌گیرد و در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست افزود: برای پاسخ گوئی به نیازهای روان شناختی جامعه اسلامی، باید به لحاظ نظری و مفهومی یک نقشه راه ترسیم شود که انسجام مفهومی و نظری را در خود داشته باشد.

برچسب‌ها:, , ,

Comments are closed.

تصویر ثابت