. دکتر رفیعی آتانی: گام های تبیین نظریه اعتباریات در حوزه علوم انسانی اسلامی، سنجیده برداشته می شود | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024 |
فارسی English

دکتر رفیعی آتانی: گام های تبیین نظریه اعتباریات در حوزه علوم انسانی اسلامی، سنجیده برداشته می شود

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی به نقل ازمجمع عالی علوم انسانی اسلامی، در پایان  دکتر عطاالله رفیعی آتانی دبیر این نشست گفت: رسیدن به قرائت رسمی و ارایه جامع از مجموعه آثار علامه از نظریه اعتباریات یک نیاز مهم است و قطعا از طرح های فردی و گروهی حمایت می کنیم.
وی افزود: ما به دنبال آن هستیم که نظریه اعتباریات را به علامه بشناسیم؛ گام دوم، مبانی ولوازم این نظریه(بخصوص لوازم روش شناختی) است که باید در این خصوص نیز یک فعالیت پژوهشی انجام دهیم.
دبیر این نشست گفت: گام سوم، ارایه تفسیرهای جدید از نظریه است که در اینجا ماتن به اندازه متن اهمیت ندارد زیرا با این رویکرد می توانیم کارهای مهمی در این عرصه بدست آوریم.
رفیعی آتانی بیان کرد: گام بعدی آن است که اگر بخواهیم یک مجموعه آثار دقیق را جمع آوری کنیم باید دیدگاه های سایر متفکران اسلامی را نیز در این زمینه و مستقل از علامه و نه مکمل علامه را بررسی کنیم؛ گام بعدی نیز نقد این دستاوردها خواهد بود.
وی یادآورشد: طبعا با انجام این مرحله باید به یک محصول جدیدتری خواهیم رسید؛ گام بعدی فعالیت های مقایسه ای با محصولات متفکران غربی است؛ بررسی های مقایسه ای نیز باید با رعایت اصول و ضوابط خاص باشد.
دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی عنوان کرد: گام بعدی نیز رابطه علوم اسلامی از جمله فقه و فلسفه و اخلاق و عرفان و.. با نظریه اعتباریات است؛ گام آخر نیز پژوهش در قلمرو مناسبات اعتباریات با علوم انسانی است که این بحث نیز باید به شکل کاملا پخته و قوی مطرح شود.
وی افزود: اگر این مسیرها را طی کنیم قطعا بهترین مسیر را رفته ایم که قطعا اسلامی تر از این نمی توانیم کاری انجام دهیم و محتوای کار را به سمت اسلام سوق دهیم.
وی در پایان از حضور فعالان علمی حوزوی و دانشگاهی در این نشست تجلیل کرد.
انتهای پیام

برچسب‌ها:,

Comments are closed.

تصویر ثابت