. بیانیه پایانی چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024 |
فارسی English

بیانیه پایانی چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی

به گزارش دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی ، در مراسم اختتامیه چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و اهدای سومین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی که ۴ آبان ماه در مدرسه امام موسی کاظم(ع) در قم برگزاری شد.دکتر فرزاد جهان بیانیه کمیته اعطای جایزه جهانی علوم انسانیِ اسلامی  را قرائت کردند.
متن این پیام به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
پس از حمد و شکر خدای متعال به خاطر نعمت عظیم و غیرقابل وصفِ اسلام و تعالیم نورانی و حیات بخش آن، درود می‌فرستیم بر رسول گرامی اسلام و آل طیبین و طاهرین او و برترین و خالصانه‌ترین سلام‌ها را تقدیم می‌کنیم به محضر مقدس و منور حضرت ولی الله الاعظم «عجل الله تعالی فرجه الشریف».
همچنین گرامی می‌داریم یاد و نام بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی «قدس سره»و شهدای گران‌قدر انقلاب اسلامی به ویژه شهدای حوزه و دانشگاه؛ و سلام صمیمانه خود را تقدیم می‌کنیم به محضر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای «مدظله العالی».
کمیته اعطای جایزه جهانی علوم انسانیِ اسلامی مفتخر است تا اعلام نماید، با تلاش های عالمانه اساتید و پژوهشگران نخبۀ حوزه و دانشگاه، و شکوفایی تدریجی ظرفیت های آشکار و پنهان در این میدان، روز به روز شاهد تقویت بنیان های علوم انسانیِ اسلامی و ارائه نظریات و نوآوری های قابل اعتنا در این عرصه می باشیم که مهم ترین نشانه بر قوت این نظریه ها، مقاومت آنها در برابر نقدهای روشمند جامعه علمی می باشد. با این وصف، این کمیته بر خلاف تصور اولیه، در این دوره نیز مانند دوره های قبل، ضمن مواجهه با شمار قابل توجهی از نظریه پردازان، با کار دشواری در زمینه انتخاب و معرفی نظریه پردازان برتر روبرو گردید. البته با عنایت به فلسفه وجودی این جایزه، کمیته اعطای جایزه به انتخاب افرادی اهتمام دارد که فراتر از ارائه یک یا چند نظریه ممتاز، صاحب تلاش های متنوعی باشند که سرجمع به پیشرفت علوم انسانیِ اسلامی و افزایش دارایی های علمی آن در رشته های کلیدی کمک نموده و جامعه علمی بتواند با اتکاء به ظرفیت های آنان، به راه خود بهتر از گذشته ادامه دهد.
کمیته اعطای جایزه جهانی علوم انسانیِ اسلامی در مراسم سومین دوره که امروز در جوار حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه «سلام الله علیها» و در حضور شماری از اساتید پیش کسوت حوزه و دانشگاه برپا می‌شود، موفق شد پس از بررسی‌های چند مرحله‌ای، که نظام‌نامه جایزه آن را مقرر داشته است، و همچنین در مواردی، مراجعه به آراء جمعی از اساتید برجسته علوم انسانیِ اسلامی، در نهایت سه تن از نظریه‌پردازان را شایسته دریافت جایزه در این دوره تشخیص دهد:
یک: استاد ارجمند جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای حمید پارسانیا، در رشته فلسفه علوم اجتماعی، که علاوه بر خدمات ارزشمند در عرصه‌های آموزشی، و تألیف آثار متعدد و برجسته خصوصاً در عرصه فلسفه علم دینی، به طور خاص موفق شده‌اند ضمن ارائه دیدگاهی پیشرو و راهگشا در خصوص تعیین مناسبات اسلام و علوم اجتماعی، مدل مشخصی را برای پیوند میان ایندو ارائه نمایند.
دو: استاد ارجمند جناب آقای دکتر حسن سبحانی در رشته اقتصاد اسلامی که ضمن تقویت و بسط گفتمان اقتصاد اسلامی در ایران، و ارائه نقدهای قوی نسبت به نظام اقتصاد لیبرال، و همچنین پایه گذاری رشته اقتصاد اسلامی و پرورش شاگردان فراوان در این عرصه، موفق شدند به پیشرفت رشته اقتصاد اسلامی کمک قابل توجهی نمایند.
سه: استاد ارجمند جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای عبدالحسین خسروپناه، در رشته فلسفه علوم انسانیِ اسلامی که علاوه بر ترویج گفتمان علوم انسانیِ اسلامی، و تألیف آثار علمی مفید و ممتاز در زمینه فلسفه علوم انسانیِ اسلامی، به طور خاص موفق شدند در تقویت و تکمیل لایه های زیرین تفکر بنیادی علوم انسانیِ اسلامی و تبیین آن برای جامعه علمی، دیدگاه های برجسته ای را ارائه نمایند.
علاوه بر این، کمیته اعطای جایزه جهانی علوم انسانیِ اسلامی تصمیم گرفت در این مراسم، با افتخار از جناب استاد طه عبدالرحمن از کشور مراکش به خاطر ارائه دیدگاه های ممتاز و تحول آفرین در عرصه معنا شناختی و فلسفه زبان، و برقراری ارتباط بین این حوزه و اندیشه سیاسی اسلام، که سرجمع به تثبیت تفکر علوم انسانیِ اسلامی در جهان اسلام منجر شده تقدیر نموده و لوح سپاس خود را به ایشان تقدیم نماید.
در پایان، ضمن آرزوی سلامتی و مزید توفیق برای این چهار دانشمند گرانمایه در جهت خدمت خالصانه به پیشرفت و تعالی جامعه اسلامی، امیدواریم، اعطاء این جایزه، بتواند نقش خود را در معرفی الگوهای علمی موفق به جامعه علمی ایفا نموده و از این پس، شاهد بهره مندی مضاعف از توانمندی های این اساتید محترم در جهت تحولات علمی بزرگ در جهان اسلام باشیم. از همه اساتید و صاحب نظران محترمی که در مراحل گوناگون ارزیابی‌ها در کنار کمیته اعطاء جایزه جهانی علوم انسانیِ اسلامی بودند قدردانی می‌کنیم. همچنین لازم است از بنیاد محترم فرهنگ و تعالیِ مبنا، دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز پژوهش های علوم انسانیِ اسلامی صدرا به خاطر مشارکت در تأمین جوایز این دوره صمیمانه سپاسگزاری نماییم.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
چهارم آبان ماه ۱۳۹۶

برچسب‌ها:,

Comments are closed.

تصویر ثابت